Artykuł sponsorowany

Usterki przekładni kierowniczych

Usterki przekładni kierowniczych

Częsta jazda po nierównej, wyboistej nawierzchni, skręcanie kół podczas postoju, montaż zbyt szerokich felg to główne przyczyny zużywania się elementów przekładni kierowniczej. Chociaż część z nich można wyeliminować przez unikanie błędów podczas eksploatacji samochodu, nie sposób jeździć wyłącznie po prostych i gładkich drogach, gdyż takich jest niewiele. Z czasem pojawienie się usterek przekładni kierowniczej jest po prostu nieuniknione.

Poprawne działanie układu kierowniczego w samochodzie jest jednym z kluczowych elementów dla bezpieczeństwa jazdy. Zaniedbana usterka maglownicy prowadzi do pogłębiania się problemu, co w konsekwencji prowadzi do utraty kontroli nad torem jazdy. Każda awaria przekładni kierowniczej powinna być impulsem do naprawy. Jakie sygnały ze strony auta informują o usterkach tego układu?

Najczęstsze usterki maglownicy

Najbardziej charakterystycznym objawem awarii maglownicy są odczuwalne luzy na kierownicy. Przyczyną tego zjawiska jest wyrabianie się ząbków na listwie przekładni. W nowym układzie kierowniczym obciążenia amortyzowane są przez drążki kierownicze, jednak w momencie gdy te ulegną awarii (co sygnalizuje stukot przy skręcie), stopniowo ściera się listwa. Im dłużej kierowca ignoruje taki objaw, tym mocniej listwa zużywa się, a jej ząbki mogą nawet się odłamywać. Inną przyczyną luzów na kierownicy bywają wyrobione tuleje, które prowadzą listwę zębatą wewnątrz obudowy maglownicy. Dla właściciela samochodu jest to lepsza sytuacja, gdyż przy takiej awarii niekiedy wystarczy wyregulowanie przekładni.

Źródłem poważnych i drogich w naprawie awarii przekładni mogą być nieszczelności na obudowie maglownicy. Ten element wykonany jest z gumy i służy zabezpieczeniu mechanizmu przed brudem drogowym i wodą, których obecność na listwie w krótkim czasie prowadzi do całkowitego uszkodzenia układu. Jednak z biegiem czasu guma parcieje i pęka, a więc osłona ulega zniszczeniu. Wskazówką o tym problemie są wszelkie wycieki z przekładni oraz tzw. pocenie się tego elementu.

Problem zużywania się dotyczy też innych części gumowych, a w przypadku maglownicy są to uszczelniacze. Utrata smaru w przekładni kierowniczej prowadzi do zwiększenia tarcia w układzie, skutkuje dalszymi awariami. Dlatego stan wszystkich gumowych elementów maglownicy trzeba regularnie kontrolować, a podczas regeneracji przekładni kierowniczej – zawsze wymieniać je na nowe.

Wymiana przekładni kierowniczej

W sytuacji, gdy konieczna okazuje się wymiana przekładni kierowniczej, właściciel samochodu ma trzy opcje: zakup fabrycznie nowego elementu, regenerowanej maglownicy lub naprawa własnej przekładni. Pierwsze z rozwiązań jest zdecydowanie najdroższe i zazwyczaj nieopłacalne.

Jeśli maglownica nie jest złamana ani pęknięta, można poddać ją naprawie lub regeneracji, czego efektem jest przywrócenie fabrycznych parametrów. W niektórych warsztatach, np. firmy Ecars, pełen proces regeneracji zamyka się w ciągu jednego dnia. Jednak gdy właścicielowi auta zależy na szybkiej naprawie, może skorzystać opcji wymiany własnej, zużytej przekładni na regenerowany element tego samego modelu. W ten sposób może jeszcze szybciej i taniej zdobyć niezbędne części do naprawy.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz