Materiał Partnera

Najważniejsze etapy przeglądu technicznego pojazdu

Najważniejsze etapy przeglądu technicznego pojazdu

Cykliczne badanie techniczne jest obowiązkiem każdego właściciela pojazdu. W wielu przypadkach jest to niestety przykry obowiązek, który może skończyć się niedopuszczeniem auta do ruchu. Co istotne niedawno wprowadzone przepisy mają jeszcze bardziej uszczelnić cały system. Dlatego właśnie postanowiliśmy przyjrzeć się procedurze badania technicznego pojazdów. Przedstawimy Wam jego dokładny przebieg.

Okresowe badania techniczne

Posiadacze nowych aut mogą odetchnąć z ulgą. W ich przypadku najbliższe badanie techniczne będą zobowiązani wykonać dopiero 3 lata po pierwszej rejestracji pojazdu. Na kolejny przegląd zgłoszą się po następnych 2 latach. Później wpadną w „cykl roczny”. Zasady te nie obowiązują jedynie taksówek, aut nauki jazdy oraz pojazdów wyposażonych w instalację LPG. Ich właściciele są zobowiązani do corocznych przeglądów od momentu zakupu pojazdu.


Szczegółowy zakres badania technicznego

Co sprawdza diagnosta podczas okresowego przeglądu? W pierwszej kolejności weryfikuje stan oświetlenia i jego sprawność. Auta wyposażone w reflektory halogenowe podlegają dodatkowej kontroli ustawienia świateł. Kolejnym punktem „programu” jest sprawdzenie stanu ogumienia. Jeśli wysokość bieżnika jest mniejsza niż dopuszczalne 1,6 mm, to będziemy zobowiązani do ich wymiany.

Istotnym elementem badania technicznego jest sprawdzenie stanu nadwozia. Mocno skorodowana konstrukcja czy nawet delikatnie pęknięta szyba mogą przekreślić nasze szanse na pozytywny wynik badania.

Po wjechaniu na stanowisko rolkowe diagnosta weryfikuje skuteczność układu hamulcowego. Aby otrzymać pozytywny wynik skuteczność działania hamulca roboczego nie może spaść poniżej 50%. W przypadku hamulca postojowego niedopuszczalny jest spadek poniżej 25%. Diagnosta sprawdzi również różnicę siły hamowania między osiami. Nie może być ona większa niż 30%.

Weryfikacja amortyzatorów polega na sprawdzeniu ich poziomu tłumienia. Wynik poniżej 40% skutkuje negatywną oceną. Rozbieżność poziomu tłumienia pomiędzy osiami nie może przekroczyć 15%.

Szarpak to kolejny, istotny punkt na liście diagnosty. Na tym etapie sprawdzane są luzy w układzie zawieszenia oraz układzie kierowniczym. Dodatkowo specjalista weryfikuje występowanie wycieków płynu hamulcowego bądź oleju z amortyzatorów.

Ostatnim elementem do sprawdzenia jest badanie poziomu emisji spalin. Dodatkowo diagnosta kontroluje ewentualne wycieki oleju oraz płynu chłodniczego.

Ocena techniczna pojazdu

Wszystkie sprawdzone elementy składają się na końcową ocenę stanu technicznego pojazdu. Stwierdzenie drobnych usterek, które nie mają znaczącego wpływu na bezpieczeństwo jazdy, nie powoduje żadnych reperkusji. Co nie oznacza, że nie należy ich usunąć. Usterki o charakterze istotnym, czyli za bardzo przyciemnione szyby lub wycieki z układu hamulcowego, są powodem wydania negatywnej opinii. Właściciel pojazdu ma 14 dni na ich usunięcie, po czym stwierdzone nieprawidłowości są ponownie weryfikowane na stacji diagnostycznej. W przypadku stwierdzenia usterek zagrażających bezpieczeństwu diagnosta ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny. Dzieje się tak przy nadmiernym zużyciu opon lub niesprawnych hamulcach. Dokumenty pojazdu są odsyłane do stosownego Wydziału Komunikacji. Właściciel nie może poruszać się pojazdem do momentu usunięcia usterek.

Wybierając się na badanie techniczne warto skorzystać ze sprawdzonego, dobrze wyposażonego serwisu. Takim z pewnością jest Auto Serwis Ciesielski. W przypadku ewentualnych nieprawidłowości można zlecić szybką i rzetelną naprawę usterek. To umożliwi dalszą, w pełni bezpieczną jazdę.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz