Jak powinno wyglądać dobre szkolenie?

W dzisiejszych czasach edukacja i szkolenia to podstawa do znalezienia dobrej pracy, ale też do poszerzania kompetencji w ramach pracy, którą wykonuje się będąc już zatrudnionym. Firmy szkoleniowe rosną jak grzyby po deszczu, oferują szkolenia specjalistyczne, rozwojowe, coachingi. Jak powinno wyglądać dobre szkolenie?
Rodzaj szkolenia
Bardzo ważne jest to, jaki rodzaj szkolenia jest przeprowadzany. Szkolenie z obsługi sprzętu będzie wyglądało całkiem inaczej niż szkolenie BHP, czy też szkolenie rozwojowe. Jeśli mamy do czynienia z tak zwanymi umiejętnościami twardymi, podstawą szkolenia jest zawsze przekazanie konkretnej wiedzy i umiejętności. Tak jest w przypadku szkoleń z obsługi sprzętu, szkoleń komputerowych, prawnych, księgowych. Jest tam bardzo dużo wiedzy teoretycznej i szkolenia te są najcięższe - zarówno dla uczestników, jak i dla trenerów. W przypadku szkoleń miękkich, do których należą szkolenia sprzedażowe, z komunikacji, obsługi klienta, czy szkolenia motywacyjne, rozwojowe, sprawa wygląda zupełnie inaczej. Przekazywana wiedza jest oczywiście podstawą, po którą przychodzimy, ale przekazywanie jej uczestnikom może przybierać nieraz bardzo ciekawe formy gier szkoleniowych, odgrywania ról, rysowania, wspólnego tworzenia przez uczestników jednego dzieła.
Bezpieczna atmosfera szkoleniowa
Jedną z najważniejszych rzeczy podczas szkolenia jest stworzenie odpowiedniej atmosfery sprzyjającej procesowi przyswajania nowej wiedzy. Dopiero w bezpiecznej atmosferze mózg może zająć się nauką. Służą temu różne zadania, wydawałoby się niezwiązane z tematem szkolenia, wprowadzające uczestników w stan odprężenia, pozwalający im poznać się nawzajem. Jest to szczególnie ważne w przypadku szkoleń miękkich, na których budujemy kompetencje trudne do zmierzenia. Trener nie jest tu w hierarchii wyżej niż uczestnicy. Dzięki temu, że nie stoi on w roli wszechwiedzącego nauczyciela (jak miało to miejsce w szkole) zyskuje zaufanie i sympatię uczestników. Lęk i traumy związane z nauczaniem szkolnym potrafią skutecznie zablokować u niektórych możliwość przyswajania wiedzy. Dlatego właśnie profesjonalne szkolenia nawet nie przypominają zajęć ze szkoły czy studiów. Trener staje się tutaj rodzajem przewodnika w relacji pozbawionej hierarchii. To po prostu mądrzejszy kolega, który zapoznaje nas z zagadnieniem, którego nie znamy.
Zanurzenie w doświadczeniu
Szkolenia dla dorosłych przebiegają całkiem inaczej niż szkolenia dzieci, które znamy z całego procesu edukacji. Są one bardzo często przeprowadzane w tak zwanym cyklu Kolba, który sprzyja uczeniu się i zapamiętywaniu nowych treści u dorosłych. Polega on na zanurzeniu w doświadczeniu. Dzięki temu uczestnik może przekonać się jak bardzo umiejętność, która będzie za chwile prezentowana będzie mu potrzebna. Temu służy ćwiczenie wstępne, pokazujące poziom wiedzy z danego zakresu. Kolejny etap to przekazanie wiedzy i umiejętności poprzez wykład, prezentację, pokaz lub film. Na koniec uczestnik może wykorzystać nowo poznaną wiedzę wzmacniając połączenia między neuronami, które dopiero co się wytworzyły w jego mózgu.
Suchy wykład vs szkolenie
To właśnie zastosowanie technik szkoleniowych sprawia, że praktyczna przekazywana wiedza jest przyswajana w znacznym stopniu przez uczestników szkolenia. Ciekawe i praktyczne szkolenia z zakresu zarządzania informacją oferuje Piotr Sitniewski Szkolenia i Ekspertyzy, praktyk z ogromnym doświadczeniem, który przeprowadził ponad 750 szkoleń w tej tematyki. Na szczęście do lamusa odchodzą już praktyki polegające na czytaniu zawartości slajdów przez prowadzącego usypiającym uczestnikom, które więcej mają wspólnego z wykładem na uczelni niż szkoleniem.
Podsumowanie
Bez względy na tematykę dobre szkolenie to takie, podczas którego cały czas czujemy ekscytację. Z uwagą wsłuchujemy się w każde słowo wypowiadane przez prowadzącego. Uważnie patrzymy na wszystkie wykonywane przez niego gesty, staramy się podążać za jego tokiem rozumowania. Wyciągamy właściwe wnioski, którymi wręcz natychmiast chcemy się podzielić z pozostałymi uczestnikami szkolenia. Mamy poczucie, że naprawdę nauczyliśmy się czegoś nowego i odczuwamy motywacje do dalszego doszkalania się w interesujących nas tematach i kierunkach.