Dowiedz się więcej...

Słowa urząd, petycja, wniosek, opłaty skarbowe przyprawiają cię o dreszcze? Nie wiesz gdzie i jak załatwiać pozwolenie na budowę? Kto i w jaki sposób wydaje koncesję na sprzedaż alkoholu? W jaki sposób i do kiedy zarejestrować nowo narodzone dziecko? Czy możesz wymeldować się przez Internet?

Tego wszystkiego dowiesz się, zaglądając na naszą stronę dedykowaną sprawom urzędowym, które trzeba załatwiać w urzędach miast, gmin, dzielnicach czy starostwach powiatowych lub urzędach stanu cywilnego.

Nasze artykuły zwrócą uwagę na najistotniejsze informacje, wyjaśnią sprawy związane z formalnościami w urzędach, a niejednokrotnie podpowiedzą odpowiednie rozwiązanie. Ponadto korzystając z naszej wyszukiwarki dotrzesz do odpowiedniego urzędu w Twojej okolicy.

Urząd miasta, gminy

Urząd gminy, nazywany w miastach urzędem miasta, to jednostka organizacyjna gminy. Kierownikiem urzędu jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Podstawą prawną działalności urzędu miejskiego czy urzędu gminy jest Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515).

Do zakresu działania gminy i jej urzędów należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. W szczególności, te – jak podaje Ustawa - dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, transportu, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, handlu i zarządzania cmentarzami. Ponadto kultury, opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki.

Urząd gminy czy miasta zobowiązany jest do dbania o bezpieczeństwo w formie porządku publicznego i zagrożeń pożarowych i powodziowych.

Starostwo powiatowe

Starostwo powiatowe, to urząd i siedziba starosty oraz władz administracyjnych powiatu. Jest to jednostka powoływana w celu wykonywania zamierzeń zarządu powiatu i przewodniczącego zarządu oraz uchwał rady powiatu. W mieście na prawie powiatu funkcję starostwa powiatowego pełni urząd miasta.

Działania Starostwa i podległych urzędów reguluje Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Wyznacza ona m.in. zakres działań urzędu, wspominając obszary, jak: ochrona zdrowia, edukacja, gospodarka nieruchomościami, geodezja, kartografia, transport, administracja architektoniczno-budowlana, gospodarka wodna, ochrona środowiska i przyrody; rolnictwo, leśnictwo oraz obronność.

Według Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. "Powiatową administrację zespoloną stanowią: starostwo powiatowe; powiatowy urząd pracy, będący jednostką organizacyjną powiatu oraz jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży".

Urząd stanu cywilnego

Urząd stanu cywilnego może być zorganizowany w ramach urzędu gminy, jako wydział lub samodzielna jednostka. W gminie może istnieć kilka USC lub kilka gmin może podlegać jednemu urzędowi. Kierownika USC powołuje odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Urząd Stanu Cywilnego podlega rozporządzeniom zawartym w Ustawie z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego do rejestracji zdarzeń dotyczących urodzeń, zawieranych związków małżeńskich i zgonów.

W urzędzie stanu cywilnego można zgłosić akt narodzin dziecka, zawrzeć ślub cywilny i zgłosić małżeństwo oraz dokonać formalności związanych ze zgonem. Te wymienione formy nazywa się ogólnie aktami stanu cywilnego, które zapisywane są w rejestrze stanu cywilnego wraz z treścią późniejszych wpisów wpływających na treść lub ważność tego aktu – wspomina Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r.

Artykuły

Ślub konkordatowy. Co to takiego?
Dotychczas ślub kościelny i cywilny odbywały się osobno, od 1998 r. można je łączyć. Sprawdź, czym jest ślub konkordatowy i jakie dokumenty trzeba przygotować.
Program Rozwoju Polski Wschodniej, co to takiego?
Program Rozwoju Polski Wschodniej przyniósł wymierne efekty. Czy warto inwestować w takie programy? Czytaj podsumowania i komentuj na pkt.pl
Jak gmina może pomóc osobom niepełnosprawnym podpowiadają urzędnicy z Urzędu Miejskiego w Zakliczynie
Urzędy gminne to instytucje, które podejmują szereg działań i inicjatyw umożliwiających osobom niepełnosprawnym godne funkcjonowanie w społeczeństwie.
Urząd gminy Lubasz – w trosce o komfort życia mieszkańców
Urząd gminy Lubasz jest niewątpliwie przykładem sumiennego wykonywania powierzonych mu zadań w zakresie remontów dróg, czy wsparcia dla przedsiębiorców.
Praca. Nietypowe formy zatrudnienia wg GUS
Dowiedz się jak statystycznie wyglądają formy zatrudnienia w Polsce. Ile mężczyzn, ile kobiet i w jakim wieku pracuje na umowy o dzieło, czy zlecenia - pkt.pl
Racjonalna gospodarka odpadami, czyli w jaki sposób urzędy wspierają ochronę środowiska?
Stan powietrza pogarsza się z roku na rok przez niewłaściwą gospodarkę ludzi. W jaki sposób urzędy walczą z zanieczyszczeniami i nielegalnym wywozem odpadów?
TOP 20: Ranking najlepszych gmin w Polsce
Zapoznaj się z liderami wśród gmin w Polsce, które ocenione zostały przez ekspertów z Politechniki Warszawskiej. Czytaj na pkt.pl
Urząd Gminy Brzeźnica wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców
Obowiązkiem urzędu gminy jest zapewnienie mieszkańcom jak najlepszych warunków do życia i rozwoju. Sprawdź, jak Urząd Gminy Brzeźnica się z tego wywiązuje.

Co możesz załatwić w urzędzie

Jak i co załatwisz - Urząd miasta, gminy
Otrzymasz nowy lub pierwszy dowód osobisty. Zgłosisz narodziny dziecka, dokonasz zmiany nazwiska. Dowiesz się , jak gospodarami odpadami i wiele innych.
Sprawdź co załatwiasz - Starostwo powiatowe
Załatwisz sprawy dotyczące rejestracji pojazdów, pozwolenia wodno-prawne, czy te związane z budownictwem indywidualnym a także zasiłki dla bezrobotnych i wiele innych.
Dowiedz się więcej - Urząd stanu cywilnego
Rejestracji stanu cywilnego osób w księgach stanu cywilnego (akt urodzenia, małżeństwa, zgonu) dokonuje się w osobnym urzędzie lub wydziale urzędu gminy, miasta.
Więcej informacji - Zakładanie firmy
Chcesz założyć działaność gospodarczą sprawdzić co muszisz wiedzieć. Jakie przygotować dokumenty oraz gdzie i w jaki sposób dokonać forlmalności.

Znajdź swój urząd miasta, gminy