Dowiedz się więcej...

Słowa urząd, petycja, wniosek, opłaty skarbowe przyprawiają cię o dreszcze? Nie wiesz gdzie i jak załatwiać pozwolenie na budowę? Kto i w jaki sposób wydaje koncesję na sprzedaż alkoholu? W jaki sposób i do kiedy zarejestrować nowo narodzone dziecko? Czy możesz wymeldować się przez Internet?

Tego wszystkiego dowiesz się, zaglądając na naszą stronę dedykowaną sprawom urzędowym, które trzeba załatwiać w urzędach miast, gmin, dzielnicach czy starostwach powiatowych lub urzędach stanu cywilnego.

Nasze artykuły zwrócą uwagę na najistotniejsze informacje, wyjaśnią sprawy związane z formalnościami w urzędach, a niejednokrotnie podpowiedzą odpowiednie rozwiązanie. Ponadto korzystając z naszej wyszukiwarki dotrzesz do odpowiedniego urzędu w Twojej okolicy.

Urząd miasta, gminy

Urząd gminy, nazywany w miastach urzędem miasta, to jednostka organizacyjna gminy. Kierownikiem urzędu jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Podstawą prawną działalności urzędu miejskiego czy urzędu gminy jest Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515).

Do zakresu działania gminy i jej urzędów należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. W szczególności, te – jak podaje Ustawa - dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, transportu, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, handlu i zarządzania cmentarzami. Ponadto kultury, opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki.

Urząd gminy czy miasta zobowiązany jest do dbania o bezpieczeństwo w formie porządku publicznego i zagrożeń pożarowych i powodziowych.

Starostwo powiatowe

Starostwo powiatowe, to urząd i siedziba starosty oraz władz administracyjnych powiatu. Jest to jednostka powoływana w celu wykonywania zamierzeń zarządu powiatu i przewodniczącego zarządu oraz uchwał rady powiatu. W mieście na prawie powiatu funkcję starostwa powiatowego pełni urząd miasta.

Działania Starostwa i podległych urzędów reguluje Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Wyznacza ona m.in. zakres działań urzędu, wspominając obszary, jak: ochrona zdrowia, edukacja, gospodarka nieruchomościami, geodezja, kartografia, transport, administracja architektoniczno-budowlana, gospodarka wodna, ochrona środowiska i przyrody; rolnictwo, leśnictwo oraz obronność.

Według Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. "Powiatową administrację zespoloną stanowią: starostwo powiatowe; powiatowy urząd pracy, będący jednostką organizacyjną powiatu oraz jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży".

Urząd stanu cywilnego

Urząd stanu cywilnego może być zorganizowany w ramach urzędu gminy, jako wydział lub samodzielna jednostka. W gminie może istnieć kilka USC lub kilka gmin może podlegać jednemu urzędowi. Kierownika USC powołuje odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Urząd Stanu Cywilnego podlega rozporządzeniom zawartym w Ustawie z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego do rejestracji zdarzeń dotyczących urodzeń, zawieranych związków małżeńskich i zgonów.

W urzędzie stanu cywilnego można zgłosić akt narodzin dziecka, zawrzeć ślub cywilny i zgłosić małżeństwo oraz dokonać formalności związanych ze zgonem. Te wymienione formy nazywa się ogólnie aktami stanu cywilnego, które zapisywane są w rejestrze stanu cywilnego wraz z treścią późniejszych wpisów wpływających na treść lub ważność tego aktu – wspomina Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r.

Artykuły

Ile kosztuje koncesja na sprzedaż alkoholu?
Koncesja na sprzedaż alkoholu wiąże się z opłatami za jej pozyskani i corocznym wykazem ilości sprzedaży. Poznaj kwoty na pkt.pl
Czym jest urząd gminy i miasta?
Miasta, gminy to jednostki samorządu terytorialnego, które są rządzone przez władze mające siedzibę w urzędach. O co dokładnie chodzi? Czytaj na pkt.pl
Czym zajmuje się starostwo powiatowe?
Dowiedz się: co to jest starostwo powiatowe i czym się zajmuje, kto nim rządzi i na jakiej podstawie prawnej działa. Czytaj na pkt.pl
Ślub cywilny. Formalności, opłaty, możliwości
Ślub cywilny zawierany jest w urzędzie, wydziale stanu cywilnego lub na prośbę narzeczonych w stosownym miejscu poza urzędem. Czytaj o formalnościach. pkt.pl
Czym jest ochrona zabytków?
Zabytki to dziedzictwo kultury narodowej. Ich stan zachowania to sprawa istotna dla społeczeństwa. Jak dbać o zabytki, czytaj na pkt.pl
TOP 20: Ranking najlepszych gmin w Polsce
Zapoznaj się z liderami wśród gmin w Polsce, które ocenione zostały przez ekspertów z Politechniki Warszawskiej. Czytaj na pkt.pl
Ślub konkordatowy. Co to takiego?
Dotychczas ślub kościelny i cywilny odbywały się osobno, od 1998 roku można je łączyć. Dowiedź się czym jest ślub konkordatowy. Czytaj na pkt.pl
Koncesja na alkohol. Jak ją uzyskać?
Koncesja na alkohol wydawana jest przez prezydenta miasta, wójta lub burmistrza. Dowiedz się, jaka jest procedura. Czytaj an pkt.pl.

Co możesz załatwić w urzędzie

Jak i co załatwisz - Urząd miasta, gminy
Otrzymasz nowy lub pierwszy dowód osobisty. Zgłosisz narodziny dziecka, dokonasz zmiany nazwiska. Dowiesz się , jak gospodarami odpadami i wiele innych.
Sprawdź co załatwiasz - Starostwo powiatowe
Załatwisz sprawy dotyczące rejestracji pojazdów, pozwolenia wodno-prawne, czy te związane z budownictwem indywidualnym a także zasiłki dla bezrobotnych i wiele innych.
Dowiedz się więcej - Urząd stanu cywilnego
Rejestracji stanu cywilnego osób w księgach stanu cywilnego (akt urodzenia, małżeństwa, zgonu) dokonuje się w osobnym urzędzie lub wydziale urzędu gminy, miasta.
Więcej informacji - Zakładanie firmy
Chcesz założyć działaność gospodarczą sprawdzić co muszisz wiedzieć. Jakie przygotować dokumenty oraz gdzie i w jaki sposób dokonać forlmalności.

Znajdź swój urząd miasta, gminy