W osobnym urzędzie stanu cywilnego, czy też wydziale urzędu gminy, miasta możesz dokonać rejestracji stanu cywilnego, którą wpisuje się w księgi stanu cywilnego w formie aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu. Możesz też zmienić nazwisko, imię lub zgłosić jubileusz małżeństwa.

Przygotowany wykaz „Sprawy, które załatwisz w urzędzie stanu cywilnego”, to spis, w którym zamieściliśmy najbardziej popularne usługi i kompetencje przynależne urzędowi. Z naszego zestawienia dowiesz się, czego możesz oczekiwać udając się w to miejsce.

Sprawy, które załatwisz w urzędzie stanu cywilnego

Ślub cywilny

  • Zawarcie związku małżeńskiego przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego
  • Zawarcie związku małżeńskiego przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego poza urzędem stanu cywilnego
  • Zawarcie związku małżeńskiego przed upływem miesięcznego terminu oraz poza stałym miejscem zamieszkania – wydawanie zezwoleń
  • Zawarcie małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilnoprawnymi

Rejestracja urodzeń

  • Przyjęcie oświadczenia o uznaniu ojcostwa dziecka narodzonego
  • Przyjęcie oświadczenia o uznaniu ojcostwa dziecka poczętego
  • Zgłoszenie urodzenia dziecka

Rejestracja zgonów

  • Zgłoszenie zgonu

Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego

  • Nadanie dziecku nazwiska męża matki
  • Nadanie dziecku nazwiska żony ojca
  • Odtworzenie treści aktu stanu cywilnego
  • Odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego
  • Powrót do nazwiska – przyjęcie oświadczenia od małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa
  • Przyjęcie oświadczenia o zmianie imienia dziecka
  • Rejestracja małżeństw
  • Skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa – wydanie zezwolenia
  • Sprostowanie aktu stanu cywilnego
  • Uzupełnienie aktu stanu cywilnego
  • Zawarcie małżeństwa za granicą przez obywatela polskiego – wydanie zaświadczenia o możności prawnej
  • Zawarcie małżeństwa cudzoziemca zamieszkałego w Polsce nie mającego obywatelstwa żadnego państwa – wydanie zaświadczenia o możności prawnej

Inne

  • Bieżąca rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów w księgach stanu cywilnego
  • Organizowanie uroczystości 25-lecia, 50-lecia pożycia małżeńskiego
  • Realizacja dyspozycji zawartych w Prawie Konkordatowym
  • Rejestracja zdarzenia z zakresu stanu cywilnego, które nastąpiło za granicą i nie zostało zarejestrowane
  • Sprawy konsularne
  • Wpisanie zagranicznego aktu stanu cywilnego do polskich ksiąg
  • Współpraca z Wydziałami Spraw Obywatelskich w kraju
  • Wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego
  • Wydanie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego
  • Wydanie zaświadczenia z aktu stanu cywilnego
  • Zgłoszenie Jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego
  • Zmiana imienia
  • Zmiana nazwiska