Skąd się biorą awarie elektroniki w samochodzie?
Nowoczesne samochody w znacznym stopniu nasycone są elektroniką. To ona odpowiada za dozowanie mieszanki paliwa do silnika, informuje o zbyt wysokiej temperaturze podzespołów czy pomaga w parkowaniu. To również jeden z częstszych powodów wizyt w warsztacie samochodowym. Jakie są typowe przyczyny awarii podzespołów elektronicznych i co psuje się w pojazdach?
Najczęstsze przyczyny awarii elektroniki samochodowej
Elektronika na dobre zagościła w samochodach pod koniec lat 60. ubiegłego wieku i od tego czasu w szybkim tempie zdobywa kolejne obszary motoryzacji. Współczesne samochody są małymi komputerami, których nie naprawi żaden mechanik, jeśli nie posiada sprzętu diagnostycznego. Dla użytkowników pojazdów to zarówno dobrodziejstwo, jak i powód do częstych wizyt w warsztatach, które specjalizują się w naprawie elektroniki samochodowej. Do takich zalicza się między innymi MJG Auto Serwis J. M. Grzeszczyk Diagnostyka i serwis samochodów, autoczęści.
Sterowniki zarządzają zarówno efektywną pracą silnika czy systemów wspomagających, jak i zapamiętują ustawienia foteli w kabinie, utrzymują stałą temperaturę wnętrza czy też zawiadują odtwarzaczami multimediów. Z drugiej strony – jak większość delikatnych układów elektronicznych – są one również bardzo podatne na psucie się.
Awarie, jakie dotykają układy elektroniczne w samochodach, to zarówno efekt nieprawidłowej eksploatacji samochodu, jak i wina producenta. Do najczęstszych powodów takich usterek elektromechanicy zaliczają:
- niefachowe modyfikacje elementów pojazdu,
- nieprawidłowy montaż instalacji gazowych lub alarmów,
- tuning samochodowy,
- długotrwałe użytkowanie samochodu z uszkodzeniem cewki zapłonowej lub czujników,
- niewprawnie wykonana blacharka, po której pozostają nieszczelności przepuszczające wodę,
- próby włamania i kradzieży,
- fabryczne wady podzespołów.
Wśród tych ostatnich wiele jest już dziś legendarnych, bowiem samochody z takimi usterkami liczone są w setkach tysięcy. Do newralgicznych zalicza się wtryskiwacze diesla OM651 czy pompy SBC w Mercedesach, wadliwy ekran nawigacji w BMW, tempomaty w Fordach albo zwarcia w DSG w Volkswagenach.
Jak rozpoznać awarię elektroniki w samochodzie?
Usterka elektroniczna w samochodzie może się objawiać na różne sposoby. Wiele z nich może sugerować awarie mechaniczne. Należy do nich np. brak możliwości uruchomienia silnika.
Do typowych „elektronicznych” objawów zalicza się nierówną pracę silnika, problemy z jego rozruchem, wysoki poziom spalania paliwa przy małych osiągach, a przede wszystkim zapalenie się żółtej kontrolki na tablicy rozdzielczej. Sygnalizacja jednak nie zawsze działa, informując o problemie, bowiem uszkodzenie może się wiązać również z tym elementem.
Wśród typowych awarii komputerów samochodowych najczęstsze to:
- uszkodzenie oprogramowania sterującego,
- fizyczne uszkodzenie pamięci komputera,
- przepięcia zasilania układu elektronicznego,
- awarie układów wykonawczych.
Uszkodzenie komputera w samochodzie często wiąże się z zaleceniem jego wymiany. Taka naprawa jest bardzo kosztowna, dlatego wielu kierowców chciałoby jej uniknąć. Sposobem na to jest poszukanie warsztatu, który specjalizuje się w naprawie poszczególnych modułów. Wymiana jednego układu scalonego z pewnością będzie mniej kosztowna i szybsza niż gruntowny remont elektroniki.