Artykuł sponsorowany

Najczęstsze usterki w turbinach samochodowych

Najczęstsze usterki w turbinach samochodowych

Turbosprężarka to urządzenie mogące podwyższyć moc silnika. Dzięki niej samochód nawet z niewielką pojemnością motoru ma stosunkowo dużą moc i przyzwoity moment obrotowy. Turbosprężarki nie są jednak wieczne. Kupując samochód używany musimy liczyć się z tym, że po czasie będzie nas czekał dodatkowy wydatek związany z jej naprawą.


Najczęstszą przyczyną uszkodzeń turbosprężarek są wady fabryczne oraz błędy eksploatacyjne użytkowników. Czasem jednak zdarza się tak, że doładowanie zawodzi z powodu wyeksploatowania. Niestety, większość turbosprężarek ulega awarii z powodu złego użytkowania przez właściciela samochodu. Urządzenie to pracuje na bardzo wysokich obrotach, w momentach krytycznych potrafi osiągnąć temperaturę nawet 500 stopni Celsjusza. W związku z tym musi być odpowiednio chłodzone i smarowane, za co odpowiada doprowadzany pod ciśnieniem olej. Jeśli od razu po włączeniu będzie on wrzucany na najwyższe obroty wówczas olej nie zdąży dobrze rozprowadzić się po elementach turbosprężarki, co spowoduje, że będzie pracowała na sucho. Spowoduje to w pierwszej kolejności zacieranie się łożyska w wirniku.

 

Sprawa ma się podobnie w przypadku zbyt szybkiego wyłączania silnika. Wiedzieć trzeba, że nawet po przekręceniu kluczyka na "0" turbina wciąż będzie się kręcić, jednak pompa odpowiedzialna za dostarczanie do niej oleju pracować już nie będzie. Nawet krótka przerwa w jego dopływie może spowodować nieodwracalne skutki. Mechanicy z turboreg.pl przypominają, że w tej sytuacji dochodzi również do zwęglenia oleju, który zapycha urządzenie i powoduje uszkodzenie łożysk ślizgowych.

 

Turbosprężarki ulegają zniszczeniu przeważnie z powodu zbyt niskiego ciśnienia oleju lub chwilowego braku smarowania, co zwiększa tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Taki stan rzeczy doprowadza najczęściej do pęknięcia przegrzanego wałka. Nierzadko zdarza się, że do turbiny dostaje się opiłek metalu lub inne ciała stałe, które blokują wirnik, wyginając i łamiąc łopatki. Wirniki uszkodzone w taki sposób nie wytwarzają właściwego ciśnienia, przyśpieszając zużycie łożysk. W turbosprężarkach które posiadają zmienną geometrię dochodzi do zatarcia mechanizmu odpowiadającego za sterowanie łopatkami. W tym modelu zdarzają się również awarie specjalnych dźwigienek, przez co łopatki pracują przy niewłaściwym nachyleniu. Czasem za sterowanie skrzydełkami wirnika odpowiedzialny jest podciśnieniowy siłownik, jednak na skutek korozji może on przestać działać.

 

Wałek wirnika smarowny olejem uszczelniony jest z dwóch stron metalowymi pierścieniami. Z czasem jednak pierścienie się wycierają, a coraz więcej oleju ucieka z turbosprężarki do układu dolotowego i wydechowego. W takim przypadku koniecznym jest zwiększenie częstotliwości. Dobrze jest już wtedy pomyśleć o regeneracji turbosprężarek. Zakłady takie jak turboreg.pl oferują kompleksowe usługi związane z naprawą tych urządzeń. Z naprawą sprężarki nigdy nie należy zwlekać. Im dłużej będzie ona pracować nie będąc w pełni sprawną to koszty jej późniejszej naprawy znacznie pójdą w górę.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz