Artykuł sponsorowany

Zmiany w sposobie działalności biegłych rewidentów

Zmiany w sposobie działalności biegłych rewidentów

Nasilająca się walka z obchodzeniem prawa podatkowego wywołała istotne zmiany w schematach funkcjonowania biegłych rewidentów. Obecnie mówi się wprost o tym, że audytor powinien nie tylko ujawniać, że wykrył obejście prawa podatkowego, ale także nie doradzać w sprawie zmiany schematu optymalizacji podatkowej. Większa kontrola rządu na tym zjawiskiem ma zagwarantować większą ściągalność podatków i tym samym utrudniać dotychczasowe działania.

Skutki nieprawidłowości podatkowych w spółce

Do obowiązków biegłego rewidenta od zawsze należało między innymi sprawdzanie, czy audytowany podmiot gospodarczy postępuje zgodnie z prawem. Informacja o wykryciu nieprawidłowości trafia jednak do komitetu audytowego czy rady nadzorczej. Przyjmuje zazwyczaj formę ostrzeżenia związanego z daną transakcją czy grupą transakcji, do której Urząd Skarbowy może mieć pewne wątpliwości. Zawiadomienie tego typu pochodzące od biegłego rewidenta to istotny znak, że należy przeprowadzić pewne zmiany w działaniu. Inaczej, w przypadku gdy transakcje finansowe związane z podatkami zawierają pewne niedociągnięcia, obniża się wycena całego przedsiębiorstwa, co mocno wpływa na jego funkcjonowanie. Widać więc, że biegły rewident pełni w takim przypadku niezwykle istotną rolę i z tego względu tak ważne jest, by wybrany fachowiec miał pełną świadomość wyznaczanych mu zadań. Warto zatem zwrócić się do profesjonalistów zrzeszonych w ramach placówki z ogromnym doświadczeniem, takiej jak Agencja Biegłych Rewidentów Tax - 2 Sp. z o.o.

Ustawa audytorska – najważniejsze zmiany

Zapisy przyjęte w tak zwanej „ustawie audytorskiej” wywołały istotną zmianę optyki w zakresie działalności biegłych rewidentów. Wcześniej mogli oni bardzo aktywnie uczestniczyć w procesie kształtowania polityki podatkowej podmiotów, które badali. Nowe wytyczne pozbawiają ich tej możliwości w przypadku, gdy audytowana firma należy do kategorii tak zwanych „jednostek zainteresowania publicznego”. Należą do nich między innymi spółki giełdowe oraz banki. Oznacza to, że biegli rewidenci nie mogą doradzać – na przykład w sprawie optymalizacji podatkowej. Dawniej dzięki rzetelnej analizie oraz interpretacji dokumentów finansowych przedsiębiorstwa biegły rewident mógł z dużą szansą powodzenia zaproponować przebudowę lub zaprojektowanie zupełnie nowej struktury podatkowej. Zwykle owocowało to istotnymi zyskami dla wszystkich zaangażowanych podmiotów, zwiększoną rentownością spółki i wieloma innymi benefitami. Wprowadzenie ustawy audytorskiej wiąże się także z zakazem rekomendowania tych kancelarii doradczych, które mogłyby podejmować się tego typu działań doradczych. Oczywiście nadal biegły rewident może ocenić dowolną strukturę finansową firmy pod względem jej zgodności z prawem i informować o tym stosowne organy działające w obrębie spółki.

Czy to koniec optymalizacji podatkowych?

Zarówno międzynarodowe, jak i lokalne otoczenie gospodarcze wysyła istotne i czytelne sygnały – już niebawem możemy być świadkami końca optymalizacji podatkowych. Możliwości ich stosowania stopniowo się ograniczają, co objawia się między innymi w postaci omawianej wyżej ustawy audytorskiej. Także opinia publiczne wykazuje swoje zainteresowanie tym tematem. Sprawa optymalizacji podatkowych, niegdyś znana tylko nielicznym, jest obecnie na ustach wielu osób niepowiązanych formalnie z branżą finansów, księgowością czy rachunkowością. Aktualna sytuacja skłania do zaprzestania stosowania szczególnie agresywnych strategii mających na celu zoptymalizowanie podatków. Wykorzystywanie transakcji, które uznawane są za bezsensowne w kontekście ekonomicznym zmalało, bo naraża spółkę na ryzykowny kontakt z organami podatkowymi, co mocno wpływa na jej rentowność. W związku z tym, że niemalże każda optymalizacja podatkowa jest trudna do zinterpretowania, przeanalizowania i ujawnienia zaangażowanym podmiotom gospodarczym, biegli rewidenci muszą wykazać się dużymi umiejętnościami, by zapewnić odpowiedni przepływ informacji. W przeciwnym razie mogą oni narazić podmiot, z którym współpracują, na duże problemy. Zwiększone wymogi wywołane rosnącym zainteresowaniem fiskusa przedkładają się bezpośrednio na wyższą pracochłonność czynności dokonywanych przez biegłych rewidentów. Z tego względu wydaje się, że obniżenie zainteresowania spółek optymalizacją podatkową powinno być im na rękę. Zrozumienie i zidentyfikowanie formy optymalizacji podatkowej należy bowiem do obowiązków każdego biegłego rewidenta formułującego opinię o sprawozdaniu finansowym. Podobnie jest zresztą z oceną, czy skutki transakcji oraz powiązań podmiotów utrudniają lub wręcz uniemożliwiają prawidłowe przedstawienie sprawozdań finansowych (lub sprawiają, że takie sprawozdanie po prostu wprowadza w błąd).

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz