Artykuł sponsorowany

Sterowanie śmigłowcem. Ruch postępowy i obrotowy

Sterowanie śmigłowcem. Ruch postępowy i obrotowy

Sterowanie śmigłowcem opiera się na ruchu postępowy i obrotowym. Kombinacja tych dwóch rodzajów ruchu względem osi wirnika umożliwia śmigłowcom wykonywanie manewrów, do których przez wiele lat nie były zdolne żadne samoloty. Możliwe jest m.in. poruszanie się po okręgu w taki sposób, aby nos śmigłowca zwrócony był cały czas w kierunku jednego punktu znajdującego się w środku okręgu (tzw. piruet). Na czym polega ruch postępowy i obrotowy śmigłowców?

Charakterystyka ruchu postępowego i obrotowego

Ruch postępowy w płaszczyźnie pionowej (poruszanie się śmigłowca góra/dół), jest możliwy dzięki regulacji mocy i skokowi ogólnemu, czyli kątowi natarcia wszystkich łopat jednocześnie. Dzięki temu śmigłowce nie potrzebują pasa startowego. Poza tym dzięki tej kombinacji śmigłowiec jest zdolny do zawisu w powietrzu, co szczególnie przydaje się w akcjach ratowniczych lub budowlanych. Warto jednak pamiętać, że pionowe wznoszenie się śmigłowca wymaga dostarczenia do wirnika dużej mocy, ponieważ wiąże się z najwyższym oporem indukowanym. Z tego względu taki lot powinien być wykonywany tylko w razie konieczności. Wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wypadku, jeśli dojdzie w tym czasie do awarii zespołu napędowego.

Sterowanie śmigłowcem jest możliwe dzięki tzw. sterowaniu okresowemu. Manewry wykonywane są za pomocą drążka sterowego, np. gdy pilot wychyli drążek w lewo, to automatycznie zwiększy się kąt natarcia łopat nacierających, a zmniejszy u łopat powracających. Takie połączenie spowoduje pochylenie się statku powietrznego w lewo. Analogiczne zachowanie śmigłowca będzie widoczne przy odchyleniu drążka w dowolnym, innym kierunku. Sterując śmigłowcem, zachodzi także ruch obrotowy względem osi wirnika głównego. Układ klasyczny jest realizowany przez zmianę skoku śmigła ogonowego. Maszyna nie wykonuje żadnego ruchu obrotowego względem osi wirnika głównego, jeśli siła ciągu śmigła ogonowego równoważy moment siły pochodzący z napędu wirnika nośnego.

Kto może sterować śmigłowcem?

Śmigłowce to statki powietrzne, które mogą wykonywać niemożliwe dla samolotów, czy szybowców manewry. Wszystko to za sprawą kombinacji ruchów względem osi wirnika. Warto jednak pamiętać, że nie każdy może zasiąść za sterami śmigłowca – czynność ta wymaga zdobycia licencji pilota śmigłowca - specjalistycznego szkolenia zwieńczonego egzaminem. Właśnie, dlatego z oferty serwisu i zarządzania śmigłowcami HELIMAX korzysta tak wielu miłośników latania, którzy mają predyspozycje i chęć zdobycia licencji na pilotowanie tej niezwykłej maszyny. Licencja zawodowa pozwala prowadzić maszyny pracujące w służbie zdrowia i pozostałe śmigłowce zaangażowane przy specjalistycznych operacjach. Istnieje więc możliwość uzyskania uprawnień PPL do pilotowania turystycznego, co jest wstępem przed uzyskaniem licencji zawodowej.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz