Artykuł sponsorowany

Przegląd rejestracyjny samochodu osobowego w pigułce

Przegląd rejestracyjny samochodu osobowego w pigułce

Brak ważnego badania technicznego pojazdu najczęściej kończy się mandatem w wysokości około 500 złotych. W przypadku wypadku lub stłuczki konsekwencje prawne mogą  być zaś jeszcze poważniejsze. Badanie techniczne pozwala bowiem określić to, czy pojazd nadaje się do jazdy. To ważne jest również  przy likwidacji szkód przez ubezpieczycieli. Aby zatem nie narazić się na różne kłopoty, należy pamiętać o okresowym zjawianiu się z samochodem na stacji kontroli pojazdów.

Badanie techniczne a przegląd techniczny

Badanie techniczne zwane jest inaczej przeglądem rejestracyjnym. Jest to cykliczny proces weryfikacji sprawności technicznej pojazdu, po którym dopuszczony on zostaje do ruchu drogowego na wyznaczony ściśle czas. Najczęściej jest to okres 12 miesięcy. Badanie przy tym może być wykonywane tylko w podstawowej lub okręgowej stacji diagnostycznej takiej jak np. POLCAR, która znajduje się w Kolonii Poczesnej w województwie śląskim.

Pamiętać należy o tym, aby nie mylić badania technicznego z przeglądem technicznym oraz przeglądem gwarancyjnym. Przeglądy są bowiem nieobligatoryjne, przeprowadzane dobrowolnie – lub w celu podtrzymania gwarancji – i mogą być wykonywane przez warsztaty samochodowe. Nie pozwalają one jednak na prawne uzyskanie zgody do poruszania się autem po drogach.

Kiedy trzeba przeprowadzić badanie techniczne samochodu?

To kiedy należy przeprowadzić badanie techniczne pojazdu, uzależnione jest od wielu czynników. Przede wszystkim zwraca się jednak uwagę na czas, który minął od pierwszej rejestracji pojazdu. Nowe auta właśnie po rejestracji muszą być skontrolowane przed upływem trzech lat. W takim wypadku drugie badanie odbywa się po dwóch latach. Kolejne zaś po roku. Jeśli jednak samochód pochodzi z rynku wtórnego i posiada więcej niż pięć lat, musi być on kontrolowany pod kątem technicznym raz w roku. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych o masie do 3,5 tony, jak i samochodów dostawczych i przyczep.

Inne zasady dotyczą odmiennych pojazdów. Zwrócić jednak warto szczególną uwagę na wyjątki. Przepisy stanowią bowiem o tym, że w niektórych przypadkach niezależnie od rocznika pojazdu, należy jego badanie techniczne przeprowadzać raz w roku. Dotyczy to:

  • taksówek osobowych,

  • pojazdów z instalacją LPG lub CNG,

  • pojazdów uprzywilejowanych,

  • pojazdów zabudowanych samodzielnie,

  • pojazdów przewożących materiały niebezpieczne,

  • pojazdów szkół jazdy i WORD-u,

  • pojazdów użytkowanych do przewozu 5-9 osób i wykorzystywanych do zarobkowego transportu ludzi.

Oprócz tego badaniu technicznemu dodatkowemu podlegają auta:

  • skierowane na badanie techniczne przy drogowej kontroli,

  • uczestniczące w wypadkach,

  • zarejestrowane pierwszy raz poza Polską,

  • u których zmieniono znacznie konstrukcje.

Jak wygląda przegląd rejestracyjny?

Przegląd rejestracyjny jest stosunkowo szybki, ale nie oznacza to, że nie jest on dokładny. Pracownicy stacji kontroli pojazdów pracują bowiem na najlepszym z możliwych sprzętów. Status podstawowej lub okręgowej SKP nie jest zaś łatwy w uzyskaniu.

Samo badanie przebiega w kilku etapach:

  • identyfikacja auta,

  • sprawdzenie dodatkowego wyposażenia,

  • ocena stanu podzespołów i układów,

  • skierowanie auta do serwisu i do ponownego badania/podbicie przeglądu.

Ile zaś kosztuje przegląd rejestracyjny? Badanie techniczne samochodu osobowego do 3,5 tony bez dodatkowych weryfikacji (np. LPG) to koszt wynoszący 99 złotych. Po nowelizacji przepisów kierowca jest zobowiązany zaś do uiszczenia opłaty za przegląd rejestracyjny z góry. Wszystkie dane są bowiem gromadzone w systemie CEP 2.0.

 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz