Artykuł sponsorowany

Prowadzenie ksiąg handlowych – o czym należy pamiętać?

Prowadzenie ksiąg handlowych – o czym należy pamiętać?

Czy wiesz, że dzięki zdecydowaniu się na pełną księgowość, przedsiębiorca może bardzo dokładnie kontrolować kondycję finansową organizacji? W związku z tym, wielu właścicieli firm wybiera  taką opcję. Przeczytaj, jakie informacje powinny znaleźć się w księdze handlowej i dowiedz się, czy dlaczego nie warto prowadzić dokumentów samodzielnie.

Kilka słów o pełnej księgowości

Najprościej definiując, księgi rachunkowe to dokument, który służy do chronologicznej rejestracji zdarzeń z danego okresu sprawozdawczego. Wykazane w nich powinny zostać wszystkie operacje finansowe, wykonywane przez przedsiębiorstwo -  nie tylko dokumenty sprzedaży lub zakupu, ale także wszystkie przelewy oraz operacje w kasie fiskalnej. Oczywiście, nie każdy przedsiębiorca musi decydować się na pełną księgowość. W ustawie o rachunkowości wymienione zostały: spółki handlowe oraz firmy, w których przychody netto ze sprzedaży towarów wynosiły co najmniej 2 000 000 euro. Niemniej jednak, wielu właścicieli decyduje się na nią, ponieważ dzięki dokładnym zapisom, mogą uzyskać wskaźniki, pomocne w podejmowaniu działań, kluczowych dla lepszego funkcjonowania firmy.

Z jakich elementów składają się księgi handlowe?

Warto zaznaczyć, że księgi handlowe prowadzone są w formie online i składają się z kilku części. Są to:

  • dziennik – w tej części powinny być opisane wszystkie zdarzenia gospodarcze w firmie (w kolejności chronologicznej)
  • księga główna – rejestrowane są w niej te same zapisy, co w dzienniku, jednak w tym przypadku kluczowy jest porządek systematyczny,
  • księgi pomocnicze – służą przede wszystkim do rozrachunków z kontrahentami i pracownikami, a także do ewidencji środków trwałych,
  • zestawienia – tzw. bilans próbny (raz w miesiącu księgowy powinien zestawić ze sobą zapisy w dzienniku i księdze głównej),
  • inwentarz (wykaz wszystkich aktywów i pasywów).

Samodzielne prowadzenie ksiąg handlowych – czy to dobry pomysł?

Co prawda, pod względem prawnym, samodzielne prowadzenie ksiąg jest możliwe, ale w praktyce najbardziej rozsądnym rozwiązaniem jest powierzenie tego zadania zewnętrznej firmie rachunkowej np. Contar Biuro Rachunkowe i Ubezpieczenia. Prowadzenie pełnej księgowości wymaga bowiem ogromnej wiedzy rachunkowej i podatkowej. Co więcej, powinna być ona wciąż aktualizowana i odświeżana, bowiem przepisy prawa ulegają zmianie. Warto również wspomnieć, że powierzenie prowadzenia ksiąg rachunkowych zewnętrznej firmie to także oszczędność czasu dla przedsiębiorcy i gwarancja prawidłowości wykonania wszystkich zapisów.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz