Artykuł sponsorowany

Jakie znaczenie dla eksploatacji mają warunki przechowywania opon?

Jakie znaczenie dla eksploatacji mają warunki przechowywania opon?

Kierowcy zadają sobie nie raz i nie dwa pytanie, czy 2 lub 3-letnie opony to są stare opony? Pytanie pojawia się nawet wtedy, gdy opony w ogóle nie były użytkowane! Czy więc nadają się one do eksploatacji, czy są bezpieczne i mają parametry opon nowych? Zmiany parametrów opon zależą od wielu czynników. Mają na nie wpływ same warunki przechowywania, klimat oraz przede wszystkim sposób użytkowania.

Wiek a właściwości użytkowe opon

Należy pamiętać, że opony są wykonane z różnych mieszanek gumowych i rodzajów materiałów. To one określają cechy właściwe dla ich prawidłowego funkcjonowania.  Sprawiają również, że użytkowane opony zapewniają odpowiedni komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy. Im opona jest starsza, tym bardziej ulegają zmianie jej właściwości użytkowe opon zmieniają. Zmiany, które ściśle są związane z eksploatacją opon, zawsze będą zróżnicowane. Dlatego żaden producent nie oszacuje konkretnego czasu użytkowania, jaki będzie idealny dla danego modelu. Warto wiedzieć, że starzenie się opon podczas ich przechowywania jest niewielkie. Inaczej dzieje się podczas samego montażu i późniejszej eksploatacji opon. Data produkcji opony zawsze znajduje się na jej boku.

Przechowywanie opon, a ich starzenie się

Opony, które przechowywane są w magazynach fabrycznych do 3 lat, licząc od ich daty produkcji, oczywiście zgodnie z określonymi warunkami i metodami przechowywania, mają pełnię osiągów i gwarantują maksymalne parametry podczas ich eksploatacji. W przechowywaniu opon ma olbrzymie znaczenie oświetlenie, temperatura oraz wilgotność w pomieszczeniu. Wiedzą o tym dystrybutorzy opon, którzy otrzymują od producentów dokładne instrukcje z metodami i warunkami, w jakich powinno się odbywać magazynowanie opon. Na to można mieć wpływ. Jednak podczas eksploatacji opony zachodzą w niej konkretne zmiany fizykochemiczne. Zmiany są spowodowane przede wszystkim naprężeniami, które pojawiają się w wyniku obciążenia, ciśnienia, uderzeniami i odkształceniami. Problemem jest także nadmierne nagrzewanie się opon. Te zdarzenia nie mają miejsca w magazynach. Pojawiają podczas użytkowania opony.

Badania m. in. ADAC wskazały, że nie ma istotnych zmian między oponami nowymi, a tymi magazynowanymi przez 3 lata, jeśli chodzi o osiągi  w przyczepności na mokrej nawierzchni i śniegu – wyjaśnia Mikołaj Banaszak z firmy wulkanizacyjnej Mi-Gum ze Śremu.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz