Co powinieneś wiedzieć o oponach zimowych?

Co powinieneś wiedzieć o oponach zimowych?

Opony zimowe mają za zadanie chronić przed poślizgiem i umożliwić bezpieczną jazdę nawet podczas bardzo niekorzystnych warunków pogodowych. Są wykonane z innej mieszkanki gumowej niż opony letnie, mają też bieżnik z większą ilością nacięć. Producenci oferują wiele rodzajów ogumienia o różnym przeznaczeniu. Sprawdź, jaki model jest najlepszy dla ciebie i kiedy konieczna jest zmiana opon.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Czym charakteryzują się opony zimowe?

Opony zimowe są wykonane zupełnie inaczej niż te przeznaczone do jazdy w warunkach letnich. Ich bieżnik ma bowiem szerokie klocki, ale dodatkowo jest gęsto pokryty nacięciami, również po bokach. Zadaniem takiego rozwiązania jest utrzymanie jak najlepszej przyczepności opony na śniegu, w błocie pośniegowym, na lodzie i w marznącej wodzie, ułatwienie zatrzymywania się i ruszania oraz zapewnienie optymalnej sterowności pojazdu. 

Popularne "zimówki", by zagwarantować dobre właściwości jezdne, wykonane są ze specjalnej, miękkiej gumy. W skład mieszanki stosowanej do produkcji opon zimowych wchodzi m.in. naturalny kauczuk (nie zaś syntetyczny, jak w przypadku opon letnich), do tego związki krzemionki, przeciwutleniacze, oleje, sadze etc. Taka kompozycja składników zapewnia oponom zimowym plastyczność w niższych temperaturach: poniżej 7°C mieszanka opon letnich twardnieje i powoduje, że pojazd traci sterowność. Mieszanka opon zimowych zachowuje elastyczność, przez co gwarantuje dobre warunki jazdy w niskich temperaturach i lepszą przyczepność do niestabilnego podłoża. Dobre opony zimowe są zoptymalizowane pod kątem jazdy na śniegu, amortyzacji i niskiego poziomu hałasu. W Polsce nie ma obowiązku wymiany opon letnich na zimowe i wciąż jest grupa kierowców nie wymieniających opon. Ze względu jednak na gorsze właściwości jezdne opon letnich w niskich temperaturach oraz ich obniżoną przyczepność zalecamy regularną wymianę. 

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Abyś nie był kolejnym kierowcą zaskoczonym przez zimę, powinieneś wypełniać zalecenia producentów ogumienia. Niezależnie od marki, zalecenia te wskazują konieczność zmiany opon na zimowe już przy temperaturze 7°Celsjusza. Najlepiej więc zrobić to jesienią, co dodatkowo pozwoli uchronić opony letnie przed nadmiernym zużyciem. Musisz uważać także w czasie jesienno-zimowych wycieczek za granicę. W większości krajów europejskich wprowadzono bowiem obowiązkowe opony zimowe – niekiedy ich założenie konieczne jest już od 1 listopada.

Jeśli zdecydujesz się na opony używane, pamiętaj, by wymienić je na inne, gdy głębokość bieżnika zmniejszy się do 4 mm. Polskie prawo co prawda pozwala na stosowanie ogumienia z bieżnikiem o minimalnej głębokości 1,6 mm, faktem jest jednak, że tak cienka opona zimowa przestaje spełniać swoje podstawowe zadania, istotnie też wydłuża się droga hamowania pojazdu. 

Jakie opony wybrać?

Decydując o wyborze konkretnego rodzaju opony, musimy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak:

  • rozmiar opony
  • teren użytkowania
  • styl jazdy
  • typ samochodu
  • rodzaj bieżnika

Rozmiar opony możesz sprawdzić na jej ściance bocznej - jest przedstawiony w formie ciągu liczb i liter. Szczególnie istotna jest pierwsza liczba, informująca o szerokości opony, a także trzecia - oznaczająca średnicę felgi. Dzięki tym informacjom będziesz w stanie kupić ogumienie, które z pewnością zaspokoi Twoje potrzeby i jednocześnie będzie dopasowane do wymagań Twojego samochodu.

Teren użytkowania, styl jazdy kierowcy i typ samochodu to kryteria, według których wybiera się poszczególne rodzaje opon. Jeśli jeździsz głównie po mieście, gdzie drogi są odśnieżone i dobrze utrzymane, potrzebne ci będą opony klasy średniej lub ekonomiczne. Z kolei do agresywnej i dynamicznej jazdy w terenie wybierz najlepiej ogumienie klasy premium. Jest ono niezbędne również w SUV-ach, limuzynach i autach sportowych.

Także rodzaj bieżnika wpływa na to, jakie opony wybierzemy. Symetryczny sprawdzi się w małych i średnich autach osobowych. W większych samochodach, przeznaczonych do bardziej dynamicznej jazdy potrzebne są opony z bieżnikiem kierunkowym. Ma on wysoki współczynnik odprowadzania wody i błota pośniegowego oraz lepsze właściwości trakcyjne. Do jazdy w terenie pagórkowatym, w górach i warunkach dużej ilości śniegu, zwłaszcza kopnego, najlepsze będą opony o agresywnej rzeźbie bieżnika. 

Ile kosztują opony na zimę?

Za najtańsze opony zimowe z klasy ekonomicznej zapłacisz od 150 złotych za sztukę. Ich wadą jest jednak, że dobrze spisują się wyłącznie na jednej nawierzchni (dobrze utrzymanej zimowej drodze), gorzej zaś wypadają w innych okolicznościach, szczególnie nagłych opadów śniegu, w marznącym deszczu i na błocie.

Opony klasy średniej to wydatek około 220 złotych za sztukę. Pozwalają one na stabilną i bezpieczną jazdę bez zbytniego obciążania portfela. Są kompromisem między najtańszym ogumieniem i tym z wyższej półki, które kosztuje od 300 do 400 zł za sztukę.Możesz się również zdecydować na opony zimowe używane – takie opony są w zakupie nawet o 40% tańsze od nowego ogumienia.

Opony zimowe warto kupić już na początku jesieni. Pozwoli ci to zaoszczędzić nerwów i kolejek w zakładach wulkanizacyjnych. Nie daj się zaskoczyć zimie, wybierz najlepsze ogumienie i pamiętaj o ich terminowej zmianie.

Opracowanie:
Aleksandra
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży