Jakie właściwości ma topinambur?

Jakie właściwości ma topinambur?

Zastanawiasz się, czym jest topinambur? Pierwszy raz słyszysz o tym warzywie? Czas to zmienić. Poznaj cenne właściwości topinamburu i przekonaj, dlaczego warto go jeść nie tylko od święta. Dowiedz się, jak przyrządzić i gotować topinambur i wprowadź wartościowe zmiany do swojej diety już teraz. Sprawdź, gdzie kupić warzywo i zadbaj o swoje zdrowie.

Co to jest topinambur i jak wygląda?

Topinambur to warzywo zwane także słonecznikiem bulwiastym, karczochem jerozolimskim czy ziemną gruszką. Warzywo spokrewnione jest ze słonecznikiem zwyczajnym. Uprawiane jest głównie w celach spożywczych oraz jako roślina ozdobna – wyróżniają je żółte kwiaty. Co ciekawe, w Niemczech jest głównie wykorzystywane do produkcji wódki. Topinambur z wyglądu przypomina korzenie imbiru i z powodzeniem może zastąpić popularne ziemniaki. A jak smakuje? Smak topinamburu jest słodki i orzechowy, kojarzy się z gruszką i właśnie ziemniakami. Ze względu na cenne dla zdrowia właściwości staje się coraz bardziej popularny.

Jakie właściwości ma topinambur?

Bulwy topinamburu zawierają mnóstwo witamin i minerałów, przede wszystkim witaminę C, witaminy z grupy B, a także krzem, magnez, żelazo, fosfor, miedź i potas.

Jedzenie tego warzywa jest zalecane szczególnie dla cukrzyków, ponieważ zawiera insulinę, która przekształca się w cukier prosty, bezpieczny w cukrzycy. Topinambur jest wykorzystywany do produkcji leków, a dla diabetyków polecany jest szczególnie topinambur na surowo lub w postaci suszonej.

Masz problemy z trawieniem? Topinambur wyraźnie poprawia przemianę materii i pozwala utrzymać prawidłową mikroflorę jelit, poza tym zapobiega biegunkom i zapaleniu jelita grubego. Jest też polecany po terapii antybiotykami. Na mikroflorę korzystnie wpływa zawarta w warzywach insulina, a zdrowe jelita to również lepsza odporność. Jeśli chcesz uchronić się przed przeziębieniem, koniecznie pomyśl o zmianie diety.

Chcesz pozbyć się toksyn i oczyścić organizm? Tu również pomoże topinambur. Warzywo pomaga usuwać toksyny oraz zapobiega wchłanianiu szkodliwych związków przez wątrobę, dlatego jest polecane osobom dbającym o wygląd i w profilaktyce otyłości.

Ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B topinambur to dobry sposób na wsparcie układu nerwowego. Jeśli chcesz poprawić koncentrację oraz wspomóc walkę ze stresem, koniecznie wprowadź warzywo do swojej diety.

Topinambur w postaci soku może być stosowany zewnętrznie. Pomoże przy oparzeniach, w łuszczycy, a nawet zapaleniu spojówek.

Jak przyrządzić topinambur?

Topinambur daje ogromne możliwości w kuchni. Możesz przygotować go pod wieloma postaciami – poddusić warzywa we własnym sosie, smażyć, ugotować, dodawać do zup, sałatek i innych dań. Topinambur pieczony to również świetny zamiennik dla popularnych ziemniaków, które goszczą często na polskich stołach jako dodatek do mięsa czy zup. Możesz przyrządzić frytki albo puree z topinamburu z dodatkiem masła i śmietany.

Przed spożyciem zaleca się namoczenie warzywa w zimnej wodzie, do której wcześniej należy dodać sok z cytryny lub ocet jabłkowy. Zastanawiasz się, jak gotować topinambur? Topinambur jest odporny na obróbkę termiczną, jednak pamiętaj, by nie rozgotować warzywa, bo straci smak. Warzywo należy gotować na małym ogniu przez około 10 minut. Koniecznie zrezygnuj z aluminiowych i żelaznych naczyń, które przyczyniają się do ciemnienia bulw.

Gdzie kupić topinambur?

W sklepach ze zdrową żywnością znajdziesz świeży topinambur i przetworzony w postaci marynowanej, liofilizowanej, soku, koncentratu, kiszonek, mąki bezglutenowej, a nawet chipsów i kawy. Możesz też poszukać warzywa na targowiskach i bazarach. 

Oceń artykuł (1)
5,0
Komentarze
Dodaj komentarz