Materiał Partnera

Jakie uszkodzenia turbosprężarek zdarzają się najczęściej?

Jakie uszkodzenia turbosprężarek zdarzają się najczęściej?

Producenci samochodów- chcąc zwiększyć moc silnika- coraz częściej decydują się na montaż turbosprężarek. To właśnie dzięki nim nawet stosunkowo nieduże auto może zachwycać kierowcę sporą mocą i przyzwoitym momentem obrotowym. Niestety turbosprężarki – tak jak każda inna część mechaniczna pojazdu – ulegają licznym awariom. Które z nich zdarzają się najczęściej?

Czym jest turbosprężarka?

Turbosprężarka jest maszyną wirnikową, która składa się z turbiny i sprężarki osadzonych na jednym wale. Głównym zadaniem tego urządzenia jest doładowywanie silnika spalinowego. Po raz pierwszy turboładowanie zostało opatentowane w 1905 roku. Na początku stosowano je jedynie w samochodach ciężarowych, jednak już 1973 toku zdecydowano się montować turbiny również w autach osobowych. Warto wiedzieć, że do napędu turbosprężarki wykorzystuje się energię spalin, dzięki czemu zmniejsza się emisja szkodliwych substancji do środowiska.

Typowe awarie turbosprężarek

Jak informuje specjalista z autoserwisu Raf-Trans, który zajmuje się serwisem i regeneracją turbosprężarek – elementy tego typu pojawiają się w coraz większej liczbie pojazdów. Również na rynku wtórnym znajdziemy sporo samochodów, które są wyposażone w turbinę. Zrozumiałe jest więc, że – prędzej czy później- konieczna będzie naprawa lub całkowita wymiana  owej części. Bardzo trudno jest bowiem określić stopień zużycia turbosprężarki. Do najczęściej spotykanych awarii mechanicy zaliczają:

  • brak smarowania – brak smaru zwiększa tarcie między osią wirnika a łożyskiem, co prowadzi do szybkiego zużycia się łożysk. Może dojść także do przegrzania się osi, czego skutkiem będzie jej pęknięcie;
  • uszkodzony wirnik- kiedy do turbiny dostanie się jakieś ciało stałe, jej wirnik prawie na pewno ulegnie uszkodzeniu. Wyszczerbione lub pogięte łopatki nie będą w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia, a brak wyważenie często skutkuje zużyciem się łożysk;
  • wyciek oleju- odcinek osi wirnika uszczelniony jest z każdej strony metalowymi pierścieniami, co zapobiega wyciekowi oleju. Niestety im w słabszej kondycji technicznej jest turbosprężarka, tym więcej oleju przedostaje się do układu wydechowego i dolotowego pojazdu;
  • brak sterowania – podciśnieniowy siłownik jest elementem, który wpływa na wychylenie łopatek. Często jednak- z powodu korozji lub uszkodzenia wewnętrznego- przestaje on reagować, w wyniku czego turbosprężarka nie działa prawidłowo.

 Jak dbać o turbosprężarkę?

Całkowita wymiana turbosprężarki wiąże się ze sporym kosztem. Warto więc przyswoić sobie kilka zasad użytkowania pojazdu, które pomogą w zachowaniu jej sprawności na dłużej. Przede wszystkim – posiadając auto z turbiną- pierwsze kilometry należy pokonywać spokojnym tempem. Środek smarny będzie miał wówczas czas, by odpowiednio się rozgrzać, co zagwarantuje prawidłowe smarowanie turbosprężarki i efektywne odprowadzanie ciepła. Po dynamicznej jeździe nie należy też od razu gasić silnika – wirnik potrzebuje chwili, by się schłodzić. Oprócz właściwej eksploatacji samochodu, konieczne są także regularne przeglądy techniczne w sprawdzonym autoserwisie.

Opracowanie:
Świdnica, Jodłowa 10
tel. 74 856 65 01
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz