Artykuł sponsorowany

Jakich zezwoleń wymaga transport ponadgabarytowy?

Jakich zezwoleń wymaga transport ponadgabarytowy?

Transport ponadgabarytowy to po pierwsze przejazd drogami publicznymi publicznych pojazdu lub zespołu pojazdów, których naciski osi z ładunkiem lub bez przekraczają wielkości przewidziane  dla konkretnej drogi i po drugie przewóz ładunków, których masa lub wymiary są większe od norm dopuszczonych ustawą z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchu drogowym. Ten drugi przypadek w praktyce tyczy się pojazdów, które wraz z towarem przekraczają: 16,5 m długości, 2,5 szerokości, 4 m wysokości i 40 ton wagi.

Dlaczego potrzebne są specjalne zezwolenia na transport ponadgabarytowy?

Już chociażby na podstawie podanych przez nas wyżej liczb można łatwo sobie uzmysłowić, że realizowanie transportu ponadgabarytowego musi być zadaniem trudnym, a jednocześnie niebezpiecznym.  Chodzi tutaj nie tylko o ochronę nawierzchni dróg, lecz także o zabezpieczenie przed uszkodzeniami całej drogowej infrastruktury, takiej jak mosty, wiadukty, kładki, słupy oświetleniowe i tak dalej oraz leżących w bezpośredniej bliskości zabudowań. Oczywiście, wcale nie na końcu ważne jest również bezpieczeństwo samego ładunku, a przede wszystkim ludzi. Wiemy przecież, że często przewóz ładunków standardowych może sprawić kłopoty, czasem będzie to zbyt wąska uliczka, innym razem za wąska brama lub tym podobnie. W przypadku transportu nienormatywnego problemy bywają o niebo poważniejsze. O tym jak należy taki transport organizować, opowiadali nam specjaliści z firmy USŁUGI TRANSPORTOWE KRZYSZTOF ZARZECKI ze Świętochłowic.

Dokładny plan trasy i zezwolenia

Podstawą skutecznego i bezpiecznego zrealizowania każdego konkretnego transportu ponadgabarytowego jest dokładne zaplanowanie całej jego trasy oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych zezwoleń odpowiednich urzędów, a także dobranie odpowiedniego sprzętu. Przewozy tego typu uskutecznia się zazwyczaj specjalistycznymi naczepami, platformami niskopodłogowymi, zagłębianymi lub modułowymi. Planując trasę, należy uwzględnić lokalne obciążenia drogi, nośność mostów i wiaduktów, promień możliwego skrętu i tym podobne. Logistyk, planujący taki transport musi orientować się, jakie będą potrzebne do tego zezwolenia, a tych do wyboru mamy niemało, bo jest to aż siedem kategorii, uzależnionych od rodzaju ładunku i wielkości przekroczenia dopuszczalnych norm. Nie będziemy ich tutaj szczegółowo opisywać, wystarczy, gdy powiemy, że:

  • kategorie I i II dotyczą ładunków podzielnych,
  • kategorie III do VII odnoszą się do ładunków niepodzielnych, takich jak konstrukcje stalowe, przęsła mostowe, suwnice, wielkie arkusze blachy, zbiorniki, prasy, turbiny, maszyny budowlane, łodzie i tym podobne.

Ładunkami niepodzielnymi będą takie przedmioty, których bez konieczności poniesienia nadmiernie wysokich kosztów lub z powodu ryzyka ich uszkodzenia nie można pofragmentować.

Zezwolenie w zależności od konkretnej kategorii może być wydane przez zarządcę właściwej drogi, starostę, Naczelnika Urzędu Celnego lub GDDKiA.

Zezwolenie takie opisuje czas trwania transportu, jego trasę i liczbę przejazdów oraz wymienia pojazd transportujący, w razie potrzeby określa kryteria dostosowania infrastruktury drogowej i sposób ewentualnego pilotowania.

Należy pamiętać o tym, że w innych państwach mogą obowiązywać odmienne przepisy i w transporcie międzynarodowym o zezwolenia na transport ponadgabarytowy należy starać się w tych krajach, przez które dany ładunek ma być przewożony.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz