Artykuł sponsorowany

Jak sporządza się bilans finansowy dla przedsiębiorstwa?

Jak sporządza się bilans finansowy dla przedsiębiorstwa?

Bilans finansowy jest w wielu przypadkach wymogiem ustawowym, ale nie jest tylko formalnością. Zawiera kompletne dane o stanie majątku firmy i dzięki temu można w łatwy sposób zorientować się w jego kondycji. Ten składnik sprawozdania finansowego zazwyczaj jest wykonywany na koniec roku obrotowego. Rzetelnie wykonany bilans jest domeną biura rachunkowego, dlatego warto tę usługę zlecić zaufanej księgowej.

Czym jest bilans finansowy?

Bilans jest elementem sprawozdania finansowego podmiotu, który ma obowiązek prowadzenia pełnej księgowości. Zawiera składniki majątkowe oraz zestawienie wszystkich aktywów i pasywów przedsiębiorstwa, czyli źródła jego finansowania. Sporządzanie bilansu ma na celu pozyskanie rzetelnej informacji o zasobach, jakie posiada przedsiębiorstwo oraz o sposobach ich pozyskania. Wykonanie bilansu zleca się zazwyczaj na koniec roku obrotowego i sporządza się go na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych. Inne przypadki to zakończenie działalności postępowania upadłościowego lub sprzedaży przedsiębiorstwa. Bilans jest też przeprowadzany, gdy zmienia się forma prawna danej jednostki.

Cechy precyzyjnie wykonanego bilansu

Zestawienia finansowe najczęściej prezentowane są w formie tabeli. Po lewej stronie umieszcza się majątek firmy, czyli aktywa, a po prawej źródła finansowania przedsiębiorstwa, czyli pasywa. Musi być to przejrzyste, czyli zaprezentowane w taki sposób, że pogrupowanie treści ekonomicznych umożliwia łatwe odczytanie danych. Bilans powinien zupełny, czyli zawierać wszystkie informacje z okresu, którego dotyczy. Rzetelność oznacza, że dane zawarte w dokumencie pokrywają się ze stanem rzeczywistym. Takie zestawienie przygotuje np. Biuro rachunkowe Sagra. Dokument będzie łatwo sprawdzalny, bo będzie można porównać pozycje z tabeli ze źródłami, aby potwierdzić kompletność i brak błędów. W momencie, gdy zamykany jest jeden bilans, automatycznie otwierany jest drugi, więc zachowana jest ciągłość. Bilans jest podpisywany przez księgową, która bierze odpowiedzialność za jego poprawność.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz