Artykuł sponsorowany

Jak bezpiecznie wymienić filtr oleju w ciągniku?

Jak bezpiecznie wymienić filtr oleju w ciągniku?

Ciągnik rolniczy, podobnie jak każdy inny rodzaj pojazdu silnikowego, potrzebuje okresowej wymiany oleju – jest to jeden z kluczowych elementów prawidłowej konserwacji maszyny. Zaniedbując tego obowiązku, szybko doprowadzimy do poważnych awarii układu napędowego. Przy okazji wymiany oleju powinniśmy wymienić również filtr. Jak zrobić to bezpiecznie i sprawnie?

Wymiana filtra oleju – tylko wraz olejem

Niezmiernie ważne jest, żeby wymiany filtra oleju dokonywać zawsze przy okazji wymiany samego oleju. Dlaczego? Ponieważ tylko w ten sposób zyskujemy pewność, że zarówno olej, jak i filtr zachowają swoją wydajność przez maksymalnie długi czas. Wymieniając jedynie olej doprowadzimy do tego, że w krótkim czasie zostanie on zanieczyszczony od wyeksploatowanego filtra. Ponadto filtr możemy wymienić jedynie po spuszczeniu oleju z silnika.

Jak to zrobić?

Wymiana oleju oraz filtra to standardowa usługa z oferty wszystkich zakładów specjalizujących się w serwisowaniu i naprawie ciągników rolniczych. Jeśli decydujemy się na samodzielnie wykonanie tego zadania, powinniśmy się do niego odpowiednio przygotować.

Przede wszystkim pamiętamy, że na czas wymiany ciągnik powinien być ustawiony na płaskim, równym podłożu i unieruchomiony poprzez zaciągnięcie ręcznego hamulca - radzi przedstawiciel firmy Agro-Met - Ponadto do wymiany oleju najlepiej przystąpić kiedy silnik ciągnika jest ciepły, olej jest wtedy najbardziej upłynniony i łatwo spływa z silnika.

Wymiana jest czynnością dość prostą, a powinna wyglądać następująco

  • Pod korkiem miski olejowej ustawiamy odpowiednio duże naczynie, do którego spłynie zużyty olej. Następnie odkręcamy korek wlewu oleju oraz korek w misce olejowej
  • Gdy cały olej wycieknie z układu przystępujemy do odkręcenia filtra oleju – może być on wymieniany w całości, jednak w dzisiejszych czasach częściej stosuje się wymienne wkłady filtracyjne.
  • W zależności od rodzaju filtra postępujemy następująco – jeśli wymieniamy cały filtr wraz z obudową, wystarczy wkręcić go na miejsce, pamiętając o uprzednim posmarowaniu jego uszczelki świeżym olejem. Ma to na celu poprawienie jego szczelności. Jeśli wymieniamy jedynie wkład, obudowę filtra należy dokładnie oczyścić i dopiero później umieścić w niej nowy wkład. Przed zamontowaniem filtra zakładamy nową uszczelkę i również smarujemy ją olejem.
  • Po zamontowaniu filtra zakręcamy miskę olejową i zalewamy układ świeżym olejem
  • Uruchamiamy na moment silnik, aby olej mógł spłynąć do miski i rozprowadzić się po układzie. Sprawdzamy poziom oleju – jeśli jest zbyt niski, dolewamy więcej płynu.

O czym należy pamiętać?

Przy całej procedurze należy zachować bardzo dużą ostrożność, by nie dopuścić do zanieczyszczenia otwartego układu jakimikolwiek ciałami obcymi, np. piaskiem czy ziemią. Do oczyszczania obudowy filtra oraz jego mocowania najlepiej używać jednorazowych czyściw lub ręczników papierowych. Zużytego filtra oraz oleju nie wolno wyrzucać wraz z innymi odpadami – należy je zamknąć w szczelnych pojemnikach i zadbać o prawidłową utylizację.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz