Filtry, oleje, płyny – elementy eksploatacyjne pojazdu, o których należy pamiętać.
2019-05-23
Posiadanie pojazdu to komfort i wygoda. Aby jednak prawidłowo spełniał swoje funkcje powinniśmy zadbać, by był on sprawny, a korzystnie z niego bezpieczne. Wbrew pozorom nie dotyczy to tylko silnika, hamulców i opon, ale także elementów typowo eksploatacyjnych, o których bardzo często zapominamy lub nie przywiązujemy do nich odpowiedniej wagi. Mowa tu przede wszystkim o filtrach, olejach i płynach, które należy regularnie sprawdzać i wymieniać.
Filtry
Liczba filtrów w aucie może zaskoczyć przeciętnego użytkownika pojazdu. Zazwyczaj pamiętamy przede wszystkim o filtrze oleju. Wynika to z faktu, że jest on wymieniany przy zmianie oleju silnikowego (minimum raz w roku lub po przejechaniu 15-30 tys. km), co jest czynnością, o której pamięta zdecydowana większość kierowców. Jego zadaniem jest filtrowanie oleju tak, by zanieczyszczenia nie dostały się do silnika. Kolejnym bardzo ważnym elementem tego typu są filtry paliwa, które, jak sama nazwa wskazuje, dbają o czystość paliwa dostarczanego do komory spalania. Zaniedbania w tej materii mogą spowodować zaburzenia pracy silnika, obniżenia osiągów i zakłócenia funkcjonowania układu rozruchowego, a nawet nieodwracalne uszkodzenia jednostki napędowej. Dlatego też należy zmieniać go po przejechaniu ok. 15-30 tys.km lub gdy zauważymy zmiany w jeździe. Następnym elementem filtrującym, którego wymianę zaproponuje dobry mechanik, jest filtr powietrza. Zadaniem tej części jest oczyszczanie powietrza dostającego się z atmosfery do silnika. Elementami szczególnie narażonymi na zanieczyszczone powietrze są cylindry, tłoki oraz pierścienie tłokowe, co sprawia, że zaniedbanie tej czynności wpłynie negatywnie na pracę jednostki napędowej. Ostatnim, chociaż nie najmniej ważnym, jest filtr kabinowy oczyszczający powietrze dostarczane do kabiny pojazdu. Wpływa on niewątpliwie na komfort jazdy. Objawami jego zużycia są parujące szyby oraz nieprzyjemny zapach wydostający się z kratek nawiewu. Dlatego też należy zmieniać go przynajmniej raz w roku lub po przejechaniu 15 tys. km.
Oleje
I tutaj sprawa ma się podobnie jak w przypadku filtrów. Czynnością, o której pamiętamy przede wszystkim jest wymiana oleju silnikowego. W nowych autach, wyposażonych w komputer pokładowy, informacja dotycząca potrzeby wymiany wyświetlona zostanie na ekranie i uzależniona ona jest przede wszystkim od stylu eksploatowania pojazdu. Warto jednak pamiętać, że nie tylko o oleju silnikowy nie powinniśmy zapominać, ale także o oleju w skrzyniach biegów, który umożliwia ich prawidłowe funkcjonowanie. W manualnych przekładniach najczęściej wymieniamy go co 40-60 tys. km. Przy automatycznych zazwyczaj zależy od konkretnego samochodu i zaleceń producenta, których należy ściśle przestrzegać. Niekiedy oleju się nie wymienia w ogóle, a jedynie dolewa.
Płyny
Poza olejami, w „krwioobiegu” naszego auta, niezbędne są także różnego rodzaju płyny, które niekiedy możemy wymienić lub uzupełnić samodzielnie, a częściej w tym celu powinniśmy odwiedzić sprawdzony serwis samochodowy, taki jak MJG Auto Serwis z Siedlec. Jednym z najważniejszych jest płyn hamulcowy, który nie rzadziej niż raz na dwa lata powinniśmy wymienić albo przynajmniej sprawdzić jego właściwości. Pominięcie tej czynności może sprawić, że przypadku gwałtownego hamowania może dojść do wrzenia płynu hamulcowego w układzie hamulcowym, w wyniku czego zablokowane zostanie przekazywanie ciśnienia z pompy hamulcowej na koła, uniemożliwiając tym samym skuteczne hamowanie. Kolejnym płynem pełniącym ważną funkcję w naszym pojeździe jest płyn chłodniczy, który transportuje energię cieplną pomiędzy silnikiem a chłodnicą. Poza odprowadzaniem ciepła zawartego w spalonym paliwie, do jego zadań należy także zabezpieczenie przed zamarzaniem oraz zjawiskiem kawitacji i wrzenia, a także zabezpieczenie przed korozją elementów silnika i układu chłodzenia. Każdy samochód wyposażony jest w zbiorniczek wyrównawczy z podziałką, na której możemy kontrolować i w razie potrzeby regulować poziom płynu chłodniczego. Mówiąc o płynach nie należy również zapominać o odpowiednim płynie do spryskiwaczy. Wbrew pozorom jest on bardzo ważny, gdyż dzięki niemu nasza podróż odbywa się w sposób bezpieczny, a trasa jest widoczna. W tym przypadku należy przede wszystkim pamiętać o odpowiednim doborze i uzupełniania zimą płynu o właściwej temperaturze zamarzania.
Regularne kontrolowanie i wymiana filtrów, olejów i płynów eksploatacyjnych przedłuża życie naszego pojazdu, ale przede wszystkim sprawia, że podróżujemy bezpiecznie. Co prawda część tych czynności możemy wykonać sami, niemniej jednak w większości przypadków zdecydowanie lepiej jest odwiedzić dobry warsztat samochodowy.