Artykuł sponsorowany

Czy tankowanie droższego paliwa ma sens?

Czy tankowanie droższego paliwa ma sens?

Odwiedzając stację paliw nie stronimy od najtańszego paliwa – jest to pierwszy wybór większości Polaków. Na rynku istnieją jednak także paliwa z tak zwanej klasy premium, które reklamowane są jako korzystniejsze dla naszego pojazdu. Różnica wynika przede wszystkim z tego, jakie dodatki umieszczane są w paliwie oraz jakie jest ich rzeczywiste działanie. Czy warto jednak więcej płacić za paliwa premium?

Dodatki zawarte w paliwach premium

Przekonywanie do droższych paliw nie ma końca. Ich producenci próbują nas zjednać różnymi reklamami informujący między innymi o tym, że samochód z bakiem pełnym paliwa premium będzie charakteryzował się lepszymi osiągami oraz mniejszym spalaniem. Niewielu z nas decyduje się sprawdzić te zapewnienia na własnej skórze, inni nie dostrzegają istotnej różnicy, nie chcąc przepłacać.

Poza tym od stacji paliw oczekujemy nie tylko samej usługi tankowania – placówki takie jak stacja paliw Wega charakteryzują się przede wszystkim wysoką jakością obsługi klienta oraz dostępnością wielu usług dodatkowych, takich jak chociażby noclegi czy myjnia.

Jeśli jednak zamierzamy połasić się na zakup paliwa premium, powinniśmy wiedzieć, za co tak naprawdę dokładamy pieniądze. Tak zwane szlachetne paliwa zawierają więcej korzystnych dla auta dodatków – takich jak środki antypienne, smarne oraz antykorozyjne, przez co spalają się w czystszy sposób. Wynik jest jeden – w komorach spalania oraz na zaworach osadza się znacznie mniej nagaru. Efekt ten widać jednak dopiero przy długotrwałym używaniu paliwa premium.

Paliwo premium – czystszy silnik…?

Wiele z nich charakteryzuje się także mniejszą zawartością siarki, a tym samym mniejszą emisją trujących związków do atmosfery – w dobie malejącej jakości powietrza nietrudno uznać tę cechę za istotny plus. Mniejsza zawartość siarki to także dłuższa żywotność układu wydechowego oraz komponentów silnika. Jego wnętrze jest oczyszczone, a zawory domykają się skuteczniej.

Niektórzy z nas mogą zaobserwować także efekt poruszenia długoletnich zanieczyszczeń, które przez lata nagromadziły się w baku samochodu. Niestety, efekt ten nie jest korzystny – brud może trafić do układu wtryskowego, powodując jego uszkodzenie.

Paliwo premium a osiągi oraz spalanie

Wbrew popularnym opiniom tankowanie na stacji paliw droższej benzyny czy oleju napędowego nie przekłada się na lepsze osiągi, a może je wręcz pogorszyć przez nasilenie zjawiska spalania stukowego. W nowoczesnych autach zjawisko to oczywiście nie występuje – wszystko dzięki specjalistycznym czujnikom, które pozwalają autu na dopasowanie momentu zapłonu do rodzaju paliwa.

Auta z takim czujnikiem potrafią przejechać nawet do 5% więcej kilometrów po zalaniu paliwa premium – najczęściej jest to jednak około 1% lub mniej.

Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz