Czy przedszkolaka warto uczyć matematyki?
Umiejętność liczenia to jedna z podstawowych umiejętności, którą wykorzystujemy na każdym kroku naszego życia. W bardziej lub mniej skomplikowanych formach stosujemy ją podczas dokonywania zakupów, przy wypełnianiu deklaracji podatkowych, czy też odmierzania składników podczas gotowania. Słusznie więc matematykę określa się mianem królowej nauk.
Edukacja matematyczna w przedszkolu
Wiek przedszkolny to okres w życiu dziecka, w którym następuje intensywny rozwój wielu umiejętności. Jego mózg, zwłaszcza pomiędzy czwartym a dziesiątym rokiem życia ma niemal nieograniczone możliwości poznawcze dzięki zdolności tworzenia ogromnej liczby połączeń neuronowych. Efektywne przyswajanie wiedzy wymaga jednak kilku elementów, które muszą znaleźć się w programie edukacyjnym. Konieczne jest odwołanie do kilku typów inteligencji:
- wizualno-przestrzennej;
- motorycznej;
- językowej;
- muzyczno-rytmicznej;
- interpersonalnej;
- logicznej.
Nowoczesna pedagogika postuluje ponadto zastosowanie różnych kanałów percepcji – wzrokowego, słuchowego czy kinestetycznego – a także harmonijnej współpracy obu półkul mózgowych. Najlepiej dziecko rozwija się poprzez eksperymentowanie, metodę prób i błędów oraz szukanie własnych rozwiązań. Ten model, jak pokazuje szkoła matematyki EarlyMath we Wrocławiu, sprawdza się również na gruncie edukacji matematycznej w przedszkolu. Dla przedszkolaka świat liczb to przede wszystkim przygoda wypełniona łamigłówkami i zabawami, która pozwala zaspokoić jego naturalną potrzebę poznawania świata. Co jednak takie zajęcia dają dziecku poza miło spędzonym czasem? Przede wszystkim podstawę do dalszej nauki, a ponadto też do rozwoju samodzielnego, krytycznego myślenia.
Korepetycje z matematyki
Program warsztatów z matematyki nie jest kierowany wyłącznie do przedszkolaków. Mogą korzystać z niego również starsze dzieci – aż do osiemnastego roku życia. Złożony z sześciu etapów program obejmuje najważniejsze aspekty edukacji matematycznej, od rozpoznawania liczb i figur po własności liczb, czyli wielokrotności czy ciągi. Wielu uczniów, również w szkołach średnich nie radzi sobie z matematyką. Prowadzone w nowoczesny sposób zajęcia dodatkowe pozwalają uzupełnić braki w wiedzy i zrozumieć sprawiające kłopot zagadnienia.
Szkolny program nauczania niestety nastawiony jest na realizację ustalonych tematów, nie zaś na zrozumienie uczniów. Kursy z matematyki stają się niekiedy niezbędnym narzędziem do jej opanowania, a ich skuteczność wynika właśnie z praktycznego podejścia, gdzie uczestnicy poznają prawa rządzące tą nauką niejako na własnej skórze – poprzez samodzielne analizy, budowanie modeli oraz inne zajęcia plastyczne. Zajęcia dodatkowe z matematyki mogą też towarzyszyć edukacji szkolnej, nawet jeśli dziecko czy nastolatek nie ma problemów z nauką. Będą stanowić wówczas utrwalenie zdobytej wiedzy, a ta wpłynie na jego umiejętności w innych dziedzinach.