Artykuł sponsorowany

Co warto wiedzieć o księgach rachunkowych?

Co warto wiedzieć o księgach rachunkowych?

Postanowiłeś zakończyć pracę na etacie i założyć własną działalność gospodarczą? Zastanawiasz się, jaką formę ewidencji księgowej wybrać? Kartę podatkową, księgę przychodów i rozchodów, ryczałt ewidencjonowany czy księgi rachunkowe? W naszym dzisiejszym artykule chcielibyśmy skupić się na tym ostatnim sposobie prowadzenia ewidencji księgowej. Sprawdź, co warto o nim wiedzieć!

Czym są księgi rachunkowe i kto powinien je prowadzić?

Księgi rachunkowe są zestawieniem zapisów księgowych i składają się z następujących elementów: dziennika, księgi głównej, księgi pomocniczej, zestawienia obrotów i sald oraz inwentarza. Należy je prowadzić systematycznie i chronologicznie – zawsze w języku polskim i walucie polskiej. Zgodnie z ustawą o rachunkowości niektóre podmioty są odgórnie zobligowane do korzystania z tego modelu ewidencjonowania. Należą do nich m.in.: spółki handlowe, osoby prawne, jednostki samorządowe, przedstawicielstwa firm zagranicznych oraz jednostki organizacyjne działające na podstawie Prawa bankowego. Poza tym po przekroczeniu progu 2 mln euro obowiązkiem pełnej księgowości są objęte: osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz przedsiębiorstwa w spadku działające zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. poz. 1629 oraz z 2019 r. poz. 1495).

Prowadzenie pełnej księgowości

Prowadzenie ksiąg handlowych to trudne zadanie. Dlatego warto powierzyć je specjalistom, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doskonale znają obowiązujące przepisy. Znajdziesz ich np. w biurze rachunkowym Horizon Finance. Inną opcją jest zatrudnienie księgowego na etat. Jednak jest ona zdecydowanie bardziej kosztowna. Dlaczego? Ponieważ nie dość, że musisz stworzyć nowe stanowisko pracy, to jeszcze należy je wyposażyć w różne urządzenia, programy księgowe oraz licencje.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz