Artykuł sponsorowany

Ćwiczenia logopedyczne z dziećmi

Ćwiczenia logopedyczne z dziećmi

By wyraźnie, czysto i dokładnie mówić, konieczna jest dobra artykulacja, która polega na swobodnym i prawidłowym wymawianiu wszystkich głosek. Każda z nich wymaga właściwego położenia języka, ułożenia warg, podniebienia miękkiego i precyzyjnego opuszczenia szczęki dolnej. Odpowiednia współpraca tych części ciała daje efekt w postaci głoski. Nieprawidłową artykulację dźwięków mowy można korygować poprzez ćwiczenia usprawniające narząd mowy.

Jest wiele powodów nieprawidłowej artykulacji dźwięków mowy. Najbardziej powszechny to brak wystarczającej sprawności ruchowej narządów mowy. Wiąże się to np. z niezakończonym rozwojem mowy, wadami zgryzu, nieprawidłową budową artykulatorów, skróconym wędzidełkiem, naśladowaniem nieprawidłowości występujących w środowisku życia, schorzeniami rozwojowymi. Dziecko już od pierwszych chwil życia ćwiczy swe narządy mowy, robi to poprzez ssanie, połykanie, dmuchanie, żucie, gaworzenie, pierwsze słowa, aż do pełnej mowy.

Ćwiczenia usprawniające

Ćwiczenia usprawniające pozwolą wypracować celowe oraz zręczne ruchy warg, języka, szczęki dolnej i podniebienia. Ćwiczenia te mogą być wykorzystywane przez rodziców, których dzieci są w trakcie rozwoju mowy albo ich wymowa odbiega od normy. Dobrze jest ćwiczyć przed lustrem, tak aby dziecko najpierw mogło najpierw obserwować prawidłowe ułożenie narządów artykulacyjnych, a później je naśladować i samodzielnie wykonać. Podane poniżej przykłady to propozycje do pracy z dziećmi, które mogą również same podawać własne pomysły, co daje wiele radości i satysfakcji. Podstawowe grupy ćwiczeń aparatu artykulacyjnego to: ćwiczenia szczęki dolnej, ćwiczenia języka, ćwiczenia podniebienia oraz ćwiczenia warg i policzków.

Jeśli Twoje dziecko potrzebuje pomocy logopedycznej, skontaktuj się z cenionym specjalistą. Gabinet terapii logopedycznej mgr Agnieszka Wilk to miejsce, gdzie Twoje dziecko otrzyma fachową pomoc i odbędzie skuteczną terapię.

Niektóre przykłady ćwiczeń aparatu mowy:

  • wypychanie językiem policzków
  • wysuwanie i cofanie języka
  • opuszczanie i unoszenie ku górze żuchwy
  • cmokanie (wargi zaciśnięte)
  • wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych
  • ruchy żuchwy w poziomie (naśladowanie żucia gumy)
  • parskanie
  • unoszenie języka do nosa
  • oblizywanie dolnej wargi i brody
  • dmuchanie
  • ruchy żuchwy do przodu i do tyłu
  • przenoszenie języka od kącika do kącika warg
  • kląskanie językiem
  • spłaszczanie i zwężanie języka
  • wysuwanie szerokiego języka na wargi
  • półuśmiech
  • nadymanie policzków
  • wysuwanie języka na brodę.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz