Artykuł sponsorowany

Jak wybrać dobrego rzeczoznawcę nieruchomości?

Jak wybrać dobrego rzeczoznawcę nieruchomości?

Wbrew pozorom, wybór dobrego i kompetentnego rzeczoznawcy nieruchomości nie jest łatwym zadaniem. Jego zadaniem jest jak najdokładniejsze oszacowanie wartości danej nieruchomości z uwzględnieniem jej stanu, lokalizacji oraz porównania do cen rynkowych w konkretnym mieście. Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, poszukując rzeczoznawcy nieruchomości?

Uprawnienia do wykonywania zawodu

Każdy rzeczoznawca powinien mieć odpowiednie uprawnienia pozwalające mu na wykonywanie tego zawodu – to tak naprawdę podstawowa sprawa, której wiele osób nie sprawdza, ponieważ wydaje się tak oczywista, że nikt się nad nią nie zastanawia. Uprawnienia te są potwierdzone za pomocą świadectwa w formie legitymacji, na której widnieją dane osobowe właściciela dokumentu oraz jego fotografia. Legitymacja jest wydawana i podpisana przez Ministra Budownictwa, Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast lub Ministra Infrastruktury. Zatrudniając konkretnego rzeczoznawcę, zawsze sprawdźmy, czy posiada on taki dokument, tylko on daje mu bowiem prawo do świadczenia usług z zakresu wyceny nieruchomości. Dla przykładu, rzeczoznawcą mającym wszelkie uprawnienia do wykonywania swojego zawodu jest firma Tergo ze Szczecina.

Doświadczenie

O ile sama weryfikacja posiadanych przez rzeczoznawcę uprawnień nie jest trudna, tak znacznie bardziej problematyczne jest zweryfikowanie doświadczenia danego specjalisty. Tylko posiadający odpowiedni staż pracy i umiejętności rzeczoznawca da nam bowiem gwarancję rzetelnej i zgodnej z rzeczywistością wyceny danej nieruchomości. W tym wypadku warto zasięgnąć opinii znajomych i członków rodziny, którzy w przeszłości korzystali z usług rzeczoznawców majątkowych i z pewnością chętnie podzielą się z nami swoimi wrażeniami ze współpracy z danym specjalistą. Dzięki temu będziemy mogli zdecydować się na usługi osoby, która posiada sprawdzone kompetencje.

Spisanie pisemnej umowy oraz ubezpieczenie rzeczoznawcy

Decydując się na usługi wybranego rzeczoznawcy, koniecznie spiszmy z nim umowę na wykonanie wyceny nieruchomości. Najczęściej będzie to umowa o dzieło. Ważne, aby zawierała na piśmie wszystkie ustalenia odnośnie wykonania wyceny, cenę tej usługi oraz dokładny termin dostarczenia klientowi pisemnej wyceny. Pozwoli to na sprecyzowanie warunków współpracy oraz zagwarantuje terminowość wykonania pracy przez rzeczoznawcę nieruchomości. Warto jest także upewnić się, czy dany specjalista posiada ważne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, które w razie jego błędu pokryje nasze ewentualne straty z tego tytułu. 

Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz