Artykuł sponsorowany

Układ rozrządu – jak działa i dlaczego jest tak ważny?

Układ rozrządu – jak działa i dlaczego jest tak ważny?

Jeśli silnik nazwiemy sercem samochodu, awarie rozrządu możemy porównać do poważnej arytmii. To właśnie układ rozrządu odpowiada za synchronizację pracy silnika. Jeśli go zaniedbamy, nasze auto może tego nie przeżyć. Dlatego dziś kilka słów o budowie, działaniu i właściwym serwisowaniu rozrządu.

Reguluje pracę silnika

Nie można mówić o rozrządzie, nie wspominając o silniku. Dlatego, zanim przejdziemy do szczegółów związanych z tym układem, warto przypomnieć sobie podstawowe informacje dotyczące pracy silnika spalinowego. Na dole silnika w naszym samochodzie znajduje się wał korbowy. Przymocowane są do niego korbowody z tłokami. Jeden tłok przypada na każdy cylinder. Obroty wału powodują poruszanie się tłoków, wykonując cały cykl różnych czynności – ssania, sprężania, pracy i wydechu. Powyżej tłoków znajduje się głowica z zaworami – w nowych samochodach zwykle są przynajmniej cztery zawory. Zadaniem układu rozrządu jest zgranie pracy tłoków z otwieraniem i zamykaniem się zaworów. To bardzo ważne – wszystko musi działać jak w zegarku – nawet drobna desynchronizacja nie wchodzi w grę. Dlatego rozrząd jest tak ważny. Składa się na niego cały system, zbudowany z kół pasowych, rolek, napinaczy i paska – dawniej używano łańcucha. Awaria rozrządu może być zabójcza dla silnika.

Różne typy

W pojazdach jeżdżących dziś po naszych drogach stosuje się układy rozrządu różnego typu. Obserwując budowę tych układów, możemy wyróżnić trzy różne typy rozrządu – pierwszy i najczęściej spotykany typ to rozrząd górnozaworowy, oznaczany skrótem OHV. Wałek rozrządu w tym przypadku znajduje się w bloku silnika i steruje zaworami przy pomocy tak zwanych popychaczy. Drugi typ to rozrządu górnozaworowego, nazywa się OHC lub SOHC. Wałek umieszczony jest wewnątrz głowicy. Trzecim typem jest rozrząd, który ma dwa wałki, umieszczone w głowicy – jego skrót do DOHC.

Uwaga! Awaria!

Najpopularniejszą awarią układu rozrządu jest zerwanie paska. To podstępny problem – samochód nie daje nam żadnych oczywistych sygnałów o awarii. Jej rozpoznanie to kłopot nie tylko dla laików, ale też dla profesjonalistów. Zerwanie paska może prowadzić do kompletnego zniszczenia silnika. Żeby uniknąć poważnych awarii, trzeba pamiętać o regularnym serwisowaniu układu rozrządu. Jak często to robić? Nie ma jednej recepty – znaczenie ma tu nie tylko czas użytkowania samochodu, ale i liczba przebytych kilometrów. Szczegółowe zalecenia na ten temat powinien przedstawić producent naszego pojazdu. Podczas serwisowania układu wymienia się pasek, stare rolki i napinacze. Często wymiany wymagają też zawory. To zadanie wymaga to dużej precyzji, dlatego lepiej nie robić tego samodzielnie. Starannie wykonane, dobrej jakości elementy układu rozrządu, oferuje firma LD Automotive s.c. Na jej stronie znajdziemy wszystkie najważniejsze elementy niezbędne do właściwego serwisowania układu rozrządu.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz