Artykuł sponsorowany

Funkcje i zadania jakie pełni okręgowa stacja kontroli pojazdów

Funkcje i zadania jakie pełni okręgowa stacja kontroli pojazdów

Coraz większa liczba pojazdów poruszających się po naszych drogach sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na wszelkie usługi związane z serwisowaniem czy przeprowadzaniem badań technicznych. Warto pamiętać, że te ostatnie są obowiązkowe i to one decydują, czy pojazd może zostać dopuszczony do ruchu.

Działania stacji diagnostycznych i ich wpływ na bezpieczeństwo na naszych drogach

Podstawowym zadaniem stacji diagnostycznej jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Badania diagnostyczne przeprowadza się wielokrotnie w czasie użytkowania pojazdu. Pierwsze badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, ciągnika rolniczego oraz przyczepy wykonuje się przed pierwszą rejestracją. Z tego obowiązku zwolnione są fabrycznie nowe pojazdy, posiadające świadectwo homologacji. Wizyty na okręgowej stacji kontroli pojazdów powinny być realizowane obowiązkowo cyklicznie, a ich częstotliwość zależy od wieku pojazdu. W pierwszych trzech latach od daty produkcji auta przeprowadza się jedno badanie, następne przed upływem pięciu lat, a kolejne już co roku. Średni wiek samochodów w Polsce jest relatywnie wysoki, co powoduje, że znaczna ich część musi raz w roku pojawić się na stacji kontroli pojazdów, podczas których właściciele aut na własny koszt sprawdzają ich stan techniczny. Stanowi to warunek niezbędny do przedłużenia ważności dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Nie tylko diagnostyka

Wiele okręgowych stacji kontroli pojazdów to także miejsca zajmujące się szeroko pojętą mechaniką pojazdową i nie tylko. Jedną z nich jest Stacja Kontroli Pojazdów – Mechanika Pojazdowa Zbigniew Kopras, działająca od 1994 r. w Fiałkowie. Oferują oni mechanikę pojazdową oraz wykonanie badań technicznych samochodów osobowych, dostawczych do 3,5 tony, motocykli, motorowerów, ciągników rolniczych, a także pojazdów zasilanych gazem i pojazdów po kolizji drogowej. Specjalizują się także w układach hamulcowych, zawieszeniach, wymianie amortyzatorów i geometrii zawieszeń, ale także w odbudowie zniszczonych pojazdów zabytkowych. Lata ciężkiej pracy prawdziwych pasjonatów umożliwiły stworzenie Muzeum Sztuki Inżynierskiej, gdzie podziwiać można pokaźną liczbę dziś już unikatowych motocykli, motorowerów, czyli historię polskiej motoryzacji jednośladowej, a także zabytkowe krążowniki szos pochodzące ze Stanów Zjednoczonych, w tym jedynego w Polsce Cadillaca Fleetwood Brougham z 1966 roku. Działania te zaowocowały powstaniem fundacji „Centrum Motoryzacji Historycznej Zbyszka Koprasa”, której głównym zadaniem jest ocalenie przed zniszczeniem jak największej liczby historycznych pojazdów. Połączenie pasji, doświadczenia i odpowiednich narzędzi to gwarancja fachowej i sprawnej obsługi.

Jak widać stacje kontroli pojazdów to nie tylko miejsce, gdzie podjeżdżamy, aby otrzymać stempelek w dowodzie rejestracyjnym. Dzięki ich działalności nasze drogi są bezpieczniejsze, a pojazdy poruszające się po nich są bardziej sprawne. Warto również doceniać takie miejsca jak Stacja Kontroli Pojazdów – Mechanika Pojazdowa Zbigniew Kopras, które poza swoją podstawową działalnością znajdują czas, aby spróbować ocalić od zapomnienia część historii motoryzacji.

Oceń artykuł (3)
3.7
Komentarze
Dodaj komentarz