Artykuł sponsorowany

Zasady transportu materiałów sypkich

Zasady transportu materiałów sypkich

Materiały sypkie to między innymi kruszywa budowlane, piasek, materiały opałowe, a czasem również chemia. Realizacje transportowe tego typu ładunków muszą być wypełniane według restrykcyjnych norm krajowych oraz europejskich. Ważne zasady wyznacza między innymi ustawa z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym. Osoba przewożąca ładunku sypkie musi dostosować się także do szeregu innych wymagań. Zaliczyć można do nich m.in. te logistyczno-jakościowe – ładunek wszak musi docierać z punktu A do B terminowo i bezpiecznie.

Dopuszczalna masa całkowita pojazdy

Pierwszą najważniejszą zasadą przy transporcie materiałów sypkich jest to, że ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub też dopuszczalnej jego ładowności. Zależy to od typu pojazdu, a sprawdzić to można w prosty sposób w dowodzie rejestracyjnym. Dlaczego jest to tak ważne? Przede wszystkim dla zapewnienia statycznej jazdy określonego samochodu ciężarowego – np. wywrotki – oraz jego przyczepności do podłoża. Pojazdy służące do transportu wielkogabarytowego nie mogą przekraczać dopuszczalnych nacisków na drogę, dlatego dane trasy przejazdów są w bardzo złożony sposób planowane z wyprzedzeniem. Pomaga to też usprawnić logistykę cyklów transportowych tak, aby materiały docierały do klienta na czas.

Konieczność odpowiednie oznakowania

Drugą zasadą również regulowaną prawnie, jeśli chodzi o  transport materiałów sypkich jest przepis mówiący o tym, że pojazd transportowy musi być tak oznakowany i skonstruowany, aby nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, a także aby nie ograniczał widoczności drogi. Bezwzględną karą mandatu objęci są kierowcy, których pojazdy transportowe mają zakryte tablice rejestracyjne czy inne znaki, w które pojazd jest wyposażony. Bezsprzecznie każdy przepis prawny w 100% wypełnia firma Usług transportowych Roberta Krzesaja, która słynie z szerokiej oferty i długoletniego doświadczenia. Przedsiębiorstwo to zajmuje się oprócz przewozów materiałów sypkich, również transportem towarów ponadgabarytowych, w tym stali, konstrukcji stalowych, prefabrykatów, maszyn budowlanych i urządzeń.

Prawidłowo załadowany towar sypki

Ładunek sypki nie może być przewożony obojętnie jakim pojazdem do przewozu wielkogabarytowego. Najczęściej wykorzystywane są wywrotki o ładowności do 8 do 25 ton, których kierowcy muszą mieć odpowiednie uprawniana do transportowania tego typu towarów. Ładunek sypki może być zatem umieszczony tylko i wyłącznie w szczelnej skrzyni ładunkowej lub w kontenerach/konstrukcjach przewozowych, które wyposażone są w specjalistyczne zasłony, To one uniemożliwiają wysypywanie się ładunku na drogę. W przypadku kruszyw recyklingowych i naturalnych o większym uziarnieniu ważne może być stosowanie siatek metalowych zabezpieczających. 

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz