Rola badań i prac rozwojowych w technice okrętowej
2020-12-12
Jak wskazują specjaliści zajmujący się szeroko pojętą techniką okrętową, by podnosić niezawodność oraz bezpieczeństwo jednostek pływających, należy gromadzić dane z trzech głównych źródeł. To statystyka, która dotyczy uszkodzeń, awarii i wypadków, wyniki badań eksperymentalnych, eksploatacyjnych i stanowiskowych w laboratoriach oraz analiz teoretyczno-obliczeniowych. W naszym artykule postaramy się zgłębić temat badań i powiązanych z nimi prac rozwojowych, przyglądając się Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska.
Badania modelowe w hydromechanice
W związku z tym, że temat badań w technice okrętowej jest bardzo obszerny, skoncentrujemy się na konkretach, na jednym zagadnieniu: na badaniach modelowych. Jak mówią nam fachowcy z gdańskiego Centrum Techniki Okrętowej S.A., teoretyczne metody hydromechaniki nie pozwalają zaspokoić wszystkich praktycznych potrzeb w projektowaniu, a dalej eksploatacji okrętów lub innych jednostek pływających. Z oczywistych względów nie zawsze mamy możliwość przeprowadzania doświadczeń z tzw. naturalnymi obiektami (jak gotowe statki w fazie projektowania). To kosztowne i skomplikowane. Dlatego w badaniach często wykorzystuje się modele. Badania modelowe statków stanowią podstawę prognozowania dynamicznych właściwości jednostek pływających; z pomiarów dokonywanych na modelach możemy wnioskować zachowania obiektów naturalnych, rzeczywistych – nie tylko zresztą jednostek pływających, ale też konstrukcji morskich, jak instalacje do eksploatacji ropy, czy gazu.
Badania modelowe zgodnie z rozwijanymi i ulepszanymi procedurami
Badania modelowe prowadzone przez Centrum Techniki Okrętowej S.A. z Gdańska dotyczą bardzo wielu aspektów. To nie tylko badania, które pozwalają na prognozowanie zachowania jednostek pływających na fali, prognozowanie osiągów na fali przy różnych stanach morza, na wodzie spokojnej, głębokiej, czy płytkiej. To również na przykład badania modelowe wodowania bocznego i wzdłużnego jednostki, analiza pracy śruby napędowej, prognozy wymuszeń na kadłubie oraz wale od pracujących pędników, prognozy właściwości kawitacyjnych pędników, a nawet badania modelowe obiektów typu off-shore. CTO S.A. przeprowadza takie badania zgodnie ze swoimi standardowymi procedurami, które są weryfikowane na podstawie długoletnich doświadczeń. Centrum wciąż się rozwija i rozwija swoje procedury, rozwija swoje możliwości badawcze, unowocześnia baseny modelowe i inne obiekty badawcze, jak tunel kawitacyjny, stacja brzegowa, czy stanowisko do prób zbiorników stabilizujących i laboratorium akustyczne. Wciąż unowocześniane jest też zaplecze techniczne. To wszystko sprawia, że dokładniejsze są zarówno badane obiekty (modele) i dokładniejsze pozyskujemy wyniki badań. To z kolei droga do projektowania coraz doskonalszych jednostek i obiektów, a na tym nam właśnie zależy.