Rachunkowość a księgowość – najważniejsze różnice
Bardzo często rachunkowość myli się z księgowością lub są to wyrażenia stosowane zamiennie. Niestety to błąd. Terminy te nie są jednoznaczne, pomimo, że dotyczą tej samej dziedziny związanej z finansami. Na czym polega różnica oraz czy jest ona ważna z punktu widzenia prowadzenia działalności? Na te pytanie postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
Co to jest rachunkowość?
Rachunkowość to system wszystkich zdarzeń gospodarczych jakie mają miejsce w przedsiębiorstwie. Zajmuje się gromadzeniem, przetwarzaniem oraz prezentacją informacji, a także podejmowaniem decyzji o prowadzonej działalności gospodarczej. Jej zadaniem jest identyfikowanie zdarzeń, które wpływają na finanse przedsiębiorstwa. Dzięki działaniom związanym z rachunkowością właściciele firm mogą kontrolować przepływ kapitału w przedsiębiorstwie oraz zareagować w sytuacji, w której firma stoi przed problemem zbytniego ryzyka lub bankructwa. Rachunkowość jest rozbita na takie działy jak księgowość, sprawozdawczość i kalkulacje.
Co to jest księgowość?
Księgowość to pojęcie węższe w stosunku do rachunkowości. Składa się na jeden z wielu działań rachunkowości i zajmuję się rejestrowanie w formie zapisów wszystkich działań gospodarczych prowadzonych przez przedsiębiorstwo. Zawiera, więc zapis wszystkiego, co zostało kupione przez firmę, sprzedane, koszty przeznaczone na działania marketingowe, a przede wszystkim na wynagrodzenie dla pracowników. Księgowość pokazuje jakie kwoty pieniężne zostały przekazane na określone podatki: dochodowy, PIT i inne. Do głównych zadań księgowej należy:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych przedsiębiorstwa,
- tworzenie zestawienia sald i obrotów,
- wykonanie wyceny pasywów i aktywów,
- segregacja i katalogowanie dokumentów firmowych.
Do bardziej szczegółowych zadań księgowych należy:
- prowadzenie ewidencji zdarzeń gospodarczych,
- weryfikacja dowodów księgowych pod względem ich prawidłowości i legalności,
- nadzór nad rozliczeniami z instytucjami publicznymi oraz kontrahentami,
- sporządzanie sprawozdań finansowych,
- składanie deklaracji podatkowych w imieniu firmy,
- składanie deklaracji ZUS.
Na tym przykładzie widać, że księgowość to bardzo duże spektrum działalności. Jej celem jest utrzymanie porządku finansowego w przedsiębiorstwie. Jeśli sami nie potrafimy poradzić sobie ze sprawi księgowymi lub rachunkowymi, warto skorzystać z usług wykwalifikowanych biur księgowych, którzy w skuteczny sposób poprowadzą wszystkie kwestie finansowe firmy.