Artykuł sponsorowany

Powrót do pracy po długotrwałej chorobie

Powrót do pracy po długotrwałej chorobie

Z lekarzem medycyny pracy większość z nas ma styczność przy podpisywaniu nowej umowy z pracodawcą. Rutynowe, przeprowadzane w takich okolicznościach badania mają charakter sprawdzający – określają, czy jesteśmy zdolni do wykonywania nowych obowiązków. W większości przypadków nic nie stoi na przeszkodzie, aby do nich natychmiast przystąpić, a samo badanie jest formalnością. Istnieją jednak sytuacje, w których do gabinetu lekarza medycyny pracy będziemy musieli udać się w trakcie trwania obowiązującej już umowy z pracodawcą – jedną z nich jest długotrwała niezdolność do pracy.

Na kim ciąży odpowiedzialność za badanie pracownika?

Osoba niezdolna do pracy to taka, która na skutek naruszenia sprawności organizmu częściowo lub całkowicie utraciła zdolność do pracy zarobkowej. Jej stan nie rokuje ponadto, że uzyska ona możliwość wykonywania obowiązków zawodowych po przekwalifikowaniu. Nietrudno wyobrazić sobie sytuacje, w których pojawi się u nas niezdolność do pracy. Jeżeli jednak potrwa ona powyżej trzydziestu dni, przed powrotem do pracy będziemy musieli odwiedzić lekarza w celu wykonania niezbędnych badań kontrolnych. Jednym z lekarzy medycyny pracy jest prowadzący indywidualną praktykę lekarską Tomasza Lubeckiego. Zgłaszając się w tej sprawie do jego gabinetu musimy wziąć ze sobą skierowanie od naszego pracodawcy. To na nim ciąży odpowiedzialność za dopuszczenie nas do pracy bez odpowiednich badań. Jeżeli nie dopilnuje tej sprawy, może to poskutkować nałożeniem dotkliwej grzywny, a w określonych przypadkach (wypadek przy pracy) nawet odpowiedzialnością cywilną. Pracodawca nie może żądać od pracownika, by ten stawił się w przedsiębiorstwie z aktualnym zaświadczeniem lekarskim.

Co powinno zawierać skierowanie do lekarza medycyny pracy?

Na pracodawcy ciąży nie tylko obowiązek wystawienia skierowania dla powracającego pracownika, ale także odpowiednie ujęcie tego dokumentu. Poprawnie wystawione przez pracodawcę skierowanie do lekarza medycyny pracy musi zawierać pewne konkretne elementy. W przeciwnym razie badania kontrolne nie mogą zostać wykonane. Do elementów tych należą:

  • informacja o tym, jakie stanowisko lub stanowiska objąć ma pracownik,
  • typ badania (w tym przypadku jest to badanie kontrolne),
  • informacja o tym, czy w miejscu wykonywania obowiązków występują jakiekolwiek czynniki szkodliwe,
  • aktualne na dzień wystawiania skierowania wyniki pomiarów czynników, które są szkodliwe dla zdrowia osób wykonujących obowiązki na danym stanowisku (jeżeli takie czynniki są obecne).

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz