Artykuł sponsorowany

Pakiet mobilności – jak zmieni się branża transportowa?

Pakiet mobilności – jak zmieni się branża transportowa?

W drugiej połowie roku Parlament Europejski bezwzględną większością głosów oficjalnie zatwierdził Pakiet Mobilności, wprowadzając szereg modyfikacji, które drastycznie zmienią realia transportu drogowego. Po ponad trzech latach intensywnych negocjacji, poprawek i procedur, Pakiet Mobilności stał się rzeczywistością. Celem tej reformy logistyki jest bardziej jednolita i skuteczna kontrola transportu.

Wdrożenie Pakietu Mobilności UE

Trzy podstawowe filary zmiany, wprowadzone przez Pakiet Mobilności UE, to: dyrektywa w sprawie delegowania pracowników, rozporządzenie w sprawie dostępu do rynku transportowego oraz rozporządzenie w sprawie czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku.

Pakiet mobilności Filar I: Dyrektywa o delegowaniu pracowników

Dyrektywa zakłada ustalenie minimalnego wynagrodzenia dla kierowców ciężarówek wykonujących przewozy międzynarodowe lub kabotażowe. W tym celu kierowcy będą musieli otrzymywać co najmniej minimalne wynagrodzenie ustalone w kraju, w którym wykonują usługi transportowe. Nie

obejmuje to jednak dwustronnych przewozów międzynarodowych, które stanowią podstawowy element oferty dobrych firm transportowych, takich jak Top Trans.

Wszystkie przedsiębiorstwa transportu drogowego muszą udowodnić, że prowadzą rzeczywistą działalność w państwie członkowskim, w którym są zarejestrowane. Będzie to wymagało między innymi powrotu ciężarówek do kraju rejestracji co osiem tygodni, a kierowców – co trzy lub cztery tygodnie, uniemożliwiając im, podobnie jak w przeszłości, ciągłą działalność poza krajem pochodzenia.

Pakiet mobilności Filar II: Rozporządzenie w sprawie dostępu do rynku transportowego

Istniejące limity kabotażu (trzy operacje w ciągu siedmiu dni) zostaną utrzymane, ale wymagany będzie czterodniowy okres na karencję, zanim możliwe będzie wykonanie większej liczby operacji kabotażowych tym samym pojazdem w tym samym kraju. Pojazdy o masie od 2,5 do 3,5 tony wykonujące transport międzynarodowy będą musiały posiadać tachograf.

Filar III pakietu mobilności: rozporządzenie w sprawie czasu jazdy i odpoczynku

Pakiet Mobilności złagodzi również zasady dotyczące tygodniowych okresów odpoczynku kierowców ciężarówek. Nowe przepisy pozwolą na dwa następujące po sobie okresy skrócone (co najmniej 24 godziny).

Pakiet mobilności – skutki

Wszystkie te działania mają na celu poprawę warunków pracy kierowców ciężarówek i możliwość nakładania kar na spedytorów, wykonawców i podwykonawców za nieprzestrzeganie przepisów wskazanych w ustawie. To duża zmiana w branży transportowej i sposób na wyeliminowanie nieuczciwych praktyk przewozowych.
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz