Artykuł sponsorowany

Opony samochodowe – kiedy i czy w ogóle je wymieniać?

Opony samochodowe – kiedy i czy w ogóle je wymieniać?

Opony samochodowe pełnią szereg funkcji, od których zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy. Są najbardziej obciążonym elementem pojazdu i dlatego też podlegają stosunkowo szybkiemu zużyciu. Ze względu na różnorodne warunki środowiskowe ich pracy, powstają modele specjalizowane. Kiedy jest czas na ich wymianę? Dlaczego tak ważne jest, aby nie pomijać tej czynności, używając opon całorocznych?

Główne elementy, na jakie trzeba zwrócić uwagę przy klasyfikacji opon do wymiany, jest:

  • Głębokość bieżnika,
  • Jakość bieżnika,
  • Przecięcia,
  • Przeznaczenie opon.

Wymieniaj opony, by uniknąć skutków zjawiska aquaplanningu

Podstawowym parametrem, na jaki zwraca się uwagę przy weryfikacji stanu opon, jest głębokość ich bieżnika. Od jego wartości zależy skuteczne odprowadzanie wody, błota, śniegu czy piasku. W zasadzie, w przypadku niewyparcia zanieczyszczenia znajdującego się na drodze, dochodzi do częściowego lub całkowitego zjawiska aquaplanningu, czyli poruszania się po cienkiej warstwie wody, śniegu czy błota bez kontaktu fizycznego z asfaltem. Jest to bardzo groźne, gdyż w praktyce oznacza zerową przyczepność kół do drogi i całkowitą utratę nad sterownością pojazdu, prowadzącą nieuchronnie do wypadku. Według przepisów bieżnik powinien wynosić minimum 1,6 mm, zaleca się dla utrzymania właściwego komfortu jazdy grubość 2,5-3 mm.

Ważnym parametrem klasyfikacji opon jest jakość bieżnika

Jak wyjaśnia właścicielka firmy Romgum – Sprzedaż opon, Hanna Maćkowiak, każde opony niszczeją, bieżnik w nich ulega wytarciu. Jednak odpowiednie eksploatowanie auta, pozwala minimalizować ten proces do minimum, właśnie poprzez stosowanie osobnych opon na okres letni i innych na zimowy. Podział ten nie jest przypadkowy, otóż:

  • Opony zimowe – są przeznaczone do użytku w okresie, kiedy średnia temperatura dobowa jest niższa niż 7° C. Ich bieżnik jest grubszy a perforacje ułożone tak, aby odprowadzać wodę na zewnątrz, nie dopuszczając do utraty przyczepności auta. W porównaniu z oponami letnimi ilość rowków jest kilkadziesiąt razy większa, aby maksymalni mocno przyczepiać się do mokrej, często pokrytej śniegiem, błotem i lodem nawierzchni.
  • Opony letnie – są z kolei zdecydowanie twardsze, mają w swym składzie więcej mieszanki kauczukowej, dzięki czemu minimalizują tarcie, zmniejszając zużycie paliwa podczas wiosenno-letniego używania auta.

Z powyższych względów zaleca się dwa razy do roku, ze względu na sezonowość opon wymieniać je na odpowiedni do warunków atmosferycznych rodzaj. Decydując się na zakup odpowiedniego typu opon korzystać z wyspecjalizowanych punktów sprzedaży opon, które dysponują szerokim wyborem zarówno opon letnich, jak i zimowych.

Warto skorzystać z porady doboru rodzaju opon do naszego stylu jazdy i sposobu użytkowania auta. W teorii można przejeździć cały rok, używając opon całorocznych, będących wypośrodkowaniem zalet i wad opisanych wyżej rodzajów opon, jednak należy pamiętać, że zimą, przy niepewnej nawierzchni, największe bezpieczeństwo zapewni nam opona zimowa.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz