Artykuł sponsorowany

Na jakie dźwięki jesteśmy podatni w pracy?

Na jakie dźwięki jesteśmy podatni w pracy?

W zależności od miejsca, w jakim pracujemy, specjalności przedsiębiorstwa mamy do czynienia z różnymi dźwiękami. Dźwięki te zazwyczaj są dość ciche i łagodne dla ucha, ale w przypadku dużych firm, na hali czy też w biurach kilkuosobowych nasze uszy często odbierają bardzo głośne brzmienia. Czy występują z góry wyznaczone poziomy hałasu, których należy przestrzegać w zakładach pracy? Zapraszam serdecznie do lektury.

Na czym polega badanie akustyczne?

Badania akustyczne przeprowadzane są na zlecenie przedsiębiorstwa przez wyspecjalizowane firmy, za pomocą niezbędnych do tego urządzeń. Badanie to polega na pomiarze dźwięków oraz drgań, jakie wytwarzane są w wybranym pomieszczeniu. Głównym efektem kontroli jest wyznaczenie natężenia dźwięku tj. poziomu hałasu. Przepisy prawne określają ściśle liczbę obowiązkowych badań akustycznych – zazwyczaj jest to zlecenie wykonywane co dwa lata, ale w przypadku wysokich wyników obowiązkowo należy analizować dźwięki raz w roku. Dodatkowo w ustawach prawnych zawarte są poziomy hałasu, jaki może być w miejscu pracy i innym środowisku.

Na początku należy zbadać czy budynek, w którym pracujemy, jest zbudowany z odpowiednich materiałów, które cechują się wysokim poziomem izolacyjności akustycznej. Możliwe jest, że wykonane pomieszczenie zawiera defekty w postaci nieprawidłowo przymocowanych elementów. Dlatego w przypadku dźwięków dochodzących z zewnątrz warto wykonać pomiar szczelności powietrznej budynków, który może wskazać na miejsca, przez które dostają się dźwięki np. z autostrady.

Zadania pracodawcy

W każdej działalności są ustalane zasady, jakie obowiązują pracownika oraz pracodawcę. Badanie ultradźwięków również niesie ze sobą wskazówki oraz dokładne wytyczne dla firmy, których należy przestrzegać. Dlatego w przypadku hałasu właściciel firmy ma obowiązek:

  • na bieżąco informować o poziomie dźwięków oraz o ewentualnym niebezpieczeństwie

  • zadbać o narządy słuchu przez wyposażenie pracowników w specjalne ochronniki nauszne

  • szukać rozwiązań, których efektem będzie zmniejszenie poziomu hałasu – wymiana bądź naprawa maszyn (wysokie dźwięki, jakie wydają, mogą świadczyć o awarii!), stosowanie specjalnych osłon na narzędzia, zastosowanie lepszej jakości materiałów izolacyjnych itd.

  • dokonać podziału na strefę głośną oraz cichą

  • wyznaczyć odpowiednie zmiany pracowników, aby napływ wysokich dźwięków nie był stały

  • strefę zagrożoną hałasem odpowiednio oznakować.

W trosce o bezpieczeństwo w miejscu pracy wszystkie pomiary akustyczne wykonują profesjonaliści za pomocą specjalnych urządzeń oraz oprogramowania. Firma Termocent Sp. o.o. dba o to, aby badania akustyczne identyfikowały źródła hałasu. Dzięki temu można znaleźć wiele sposobów na minimalizację dźwięków i wibracji. Przedsiębiorstwo zatrudnia tylko i wyłącznie specjalistów, którzy ukończyli odpowiednie studia. Co więcej, pracownicy przeprowadzają analizy na potrzeby takich norm certyfikacji jak BREEAM lub LEED.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz