Na czym polega zarządzanie nieruchomościami?
Określa to artykuł 184 b ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. Zgodnie z jego treścią, w zakres działań wchodzą czynności mające na celu utrzymanie obiektów w stanie niepogorszonym, bieżące administrowanie, dbanie o bezpieczeństwo użytkowania oraz jej właściwą eksploatację, zapewnienie odpowiedniej gospodarki finansowo-ekonomicznej, właściwej gospodarki energetycznej, uzasadnionego inwestowania w nieruchomość.
Czym więc konkretnie zajmuje się zarządca nieruchomości?
W odpowiednim zarządzaniu nieruchomością chodzi głównie o kompleksową obsługę danego obiektu. W zakres działań firmy zarządzającej wchodzi zatem:
- prowadzenie książki obiektu oraz wszelkiej niezbędnej dokumentacji technicznej,
- zlecanie prac serwisowych, remontowych, konserwacyjnych,
- zlecanie przeglądów budowlanych, kominiarskich oraz instalacji w budynku
- bieżąca techniczna obsługa nieruchomości,
- zawieranie umów z firmami na utrzymanie czystości na terenie nieruchomości, wewnątrz jak i na zewnątrz budynku – w zakres prac wchodzi również utrzymanie zimowe,
- negocjowanie warunków zawieranych umów z dostawcami usług,
- obsługa finansowa , prowadzenie księgi rachunkowej,
- udział w eksmisjach,
- reprezentowanie wspólnoty mieszkaniowej w instytucjach i urzędach. Itp.
Dana firma zarządzająca działa zazwyczaj lokalnie. Na terenie Wałbrzycha i okolic usługi zarządzania i administrowania nieruchomościami świadczy Dom-med.
Obowiązki zarządcy nieruchomości i to, czego mu nie wolno…
Wiemy, że firma zarządzająca/administrująca daną nieruchomością ma wiele obowiązków,
a do głównych z nich należy dbanie o najlepszy stan powierzonego budynku oraz jego otoczenia lecz pamiętać należy, że nie może ona podjąć wielu czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu - bez zgody właścicieli wyrażonej w formie uchwały.
Często bywa też , że dana nieruchomość przynosi właścicielowi zyski – tak, że jest w stanie utrzymać się tylko z nich. Zarządca w ramach swoich obowiązków czuwa zatem nad majątkiem danego klienta jednak również nie może podejmować żadnych decyzji, które wiązałyby się z inwestowaniem w nieruchomość. Taką dyspozycję podejmuje jedynie właściciel nieruchomości.
Co jeszcze bardzo ważne, zarządca/administrator nieruchomości musi być ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej za ewentualne szkody jakie mogą powstać w ramach wykonywanych przez niego czynności administrowania /zarządzania nieruchomościami.