Materiał Partnera

Likwidacja przedsiębiorstwa. Od czego należy zacząć?

Likwidacja przedsiębiorstwa. Od czego należy zacząć?

Decyzja o zamknięciu firmy nigdy nie jest łatwa. Wraz z zamknięciem przedsiębiorstwa rozpoczyna się nowy etap w naszym życiu. Często decyzja tego typu podyktowana jest zbyt małymi dochodami, brakiem klientów lub słabo wyróżniającą się na tle konkurencji ofertą. Nie ma co się załamywać, nie każdy biznes jest synonimem sukcesu. By legalnie zakończyć działalność, niezbędne jest dopełnienie określonych formalności. Jakich?

Przegląd zawartych umów

Jako przedsiębiorcy zawieramy wiele różnych umów. Zarówno z pracownikami, jak i podmiotami zewnętrznymi. Przed zamknięciem firmy koniczne będzie przejrzenie każdej z nich z osobna. Należy wyszczególnić, do kiedy obowiązuje dana umowa, co grozi za jej wcześniejsze zerwanie i jakie warunki należy spełnić, by uchronić się przed jego nieprzyjemnymi skutkami. Wypowiedzenie umowy pracownikom jest uzależnione od stażu ich pracy. Trzeba zapoznać się z obowiązującymi przepisami prawnymi i zastosować je indywidualnie do każdego przypadku. W przypadku działalności jednoosobowej, sprawa jest dużo bardziej prosta.

Formalności związane z zakończeniem jednoosobowej działalności gospodarczej

Na samym początku czeka nas wizyta w Centralnej  Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Za pomocą określonego formularza, należy wyrejestrować przedsiębiorstwo. Konieczne będzie przeprowadzenie inwentaryzacji całego majątku. Jest to dość skomplikowany proces, dlatego też warto poprosić o pomoc specjalistów. Firma Pro Progress od lat wspiera swoich klientów w sprawnym przebiegu likwidacji działalności gospodarczej. Oferuje także usługi związane z inwentaryzacją majątków. Powierzając zadanie fachowcom, zyskujemy gwarancję sumiennie i profesjonalnie zrealizowanej usługi. O zamknięciu przedsiębiorstwa musimy poinformować także naczelnika Urzędu Skarbowego, do którego przynależymy. Przy pomocy formularza VAT-Z rozstajemy się z rolą podatnika VAT. Pamiętajmy również o złożeniu innych stosownych deklaracji: VAT-7 lub VAT-7k. Do tego należy dołączyć informację o dokonanym spisie z natury, który pozwoli na zamknięcie Księgi Przychodów i Rozchodów.

Co z kasą fiskalną?

Jeżeli w trakcie działalności gospodarczej korzystaliśmy z kasy fiskalnej, trzeba będzie ją wyrejestrować. Przedtem konieczne będzie sporządzenie fiskalnego raportu dobowego i okresowego. Przy obecności pracownika z Urzędu Skarbowego i wykwalifikowanego serwisanta, drukowany jest także raport za cały okres pracy danej kasy fiskalnej. Pamiętajmy też o złożeniu stosownego wniosku o usunięcie urządzenia z ewidencji, którą prowadzi naczelnik Urzędu Skarbowego.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz