Artykuł sponsorowany

Jak wygląda ewidencja sprzedaży bezrachunkowej?

Jak wygląda ewidencja sprzedaży bezrachunkowej?

W niektórych przypadkach przedsiębiorcy nie są zobligowani do wystawiania swoim klientom rachunku w postaci paragonu bądź faktury. Nadal jednak muszą wykazywać źródło swoich przychodów. Istnieje na to kilka sposobów, a jednym z nich jest prowadzenie ewidencji sprzedaży bezrachunkowej. Niezbędne jest również jej poprawne zaksięgowanie w KPiR. Wszystkie najważniejsze kwestie, dotyczące zagadnienia przedstawiamy poniżej.

Czym jest sprzedaż bezrachunkowa?

Co do zasady przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą są zobligowani do potwierdzenia zawieranych transakcji w formie faktury bądź paragonu. Niemniej jednak istnieje pewna grupa sprzedawców i usługodawców, którzy są zwolnieni z takiego obowiązku, jak również posiadania kasy fiskalnej. Taka sprzedaż może odbywać się wyłącznie na rzecz osób, które nie stanowią innego podmiotu gospodarczego. Brak wystawionego rachunku lub faktury nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy wykazywać dowodów uzyskania przychodu w firmie. W tym celu właśnie została stworzona ewidencja sprzedaży bezrachunkowej.

Co zawiera ewidencja sprzedaży bezrachunkowej?

Tego rodzaju dokument jest obowiązkowy zwłaszcza w przypadku podatników VAT zwolnionych. Prowadzi się go zarówno przy sprzedaży stacjonarnej, jak i wysyłkowej, w czym może pomóc doświadczony księgowy, na przykład z biura rachunkowego Jacka Zembatego, którego siedziba znajduje się w Bolesławcu. Ma postać broszury, składającej się z ponumerowanych stron. Muszą się w niej znaleźć takie informacje jak: liczba porządkowa wpisu, dane nabywcy, data uzyskania przychodu wraz z jego wartością brutto, a także podsumowanie wszystkich przychodów z danego dnia. Dodatkowo przedsiębiorcy opłacający podatek od towarów i usług muszą pamiętać o właściwym wyróżnieniu oraz oznaczeniu konkretnych stawek VAT. W przypadku sprzedaży wysyłkowej ewidencji dokonuje się na podstawie wyciągów bankowych, z których jasno musi wynikać, jakiej dokładnie transakcji dotyczą.

Jak księgować sprzedaż bezrachunkową?

Sposób dokumentowania tego rodzaju transakcji zależy przede wszystkim od tego, czy dana firma jest zwolniona z podatku VAT, czy też nie. W pierwszym przypadku do wyboru są dwie możliwości. Przedsiębiorca może bowiem księgować sprzedaż codziennie w księdze przychodów i rozchodów na podstawie dowodu wewnętrznego bądź co miesiąc, wykorzystując do tego prowadzoną systematycznie ewidencję sprzedaży bezrachunkowej. Pierwszy sposób obliguje go do umieszczania wpisu na koniec dnia, ale nie później niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym dniu. Opcja druga to konieczność zamieszczania informacji w KPiR na koniec miesiąca – najpóźniej do dwudziestego dnia kolejnego miesiąca.

Natomiast u przedsiębiorców, którzy zdecydowali się bądź muszą opłacać podatek od towarów i usług, nie wymaga się prowadzenia ewidencji sprzedaży bezrachunkowej. Księgowanie bowiem w księdze przychodów i rozchodów oznacza przepisanie wartości zapisanej wcześniej w rejestrze sprzedaży VAT.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz