Artykuł sponsorowany

Jak ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny

Jak ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny
Każdy człowiek popełnia pewne błędy – lekarz nie jest w tej kwestii żadnym wyjątkiem, jednak błędy przez niego popełniane mogą okazać się poważną szkodą dla pacjenta oraz jego najbliższych. Na szczęście przepisy nie pozostawiają pacjentów samych sobie w takich sytuacjach i przewidują możliwość ubiegania się wypłatę odszkodowania i zadośćuczynienia za tzw. zdarzenie medyczne, czyli następstwo działania niezgodnego z aktualną wiedzą medyczną. Takim działaniem może być:

  • diagnoza, jeżeli spowodowała ona niewłaściwe leczenie albo opóźniła właściwe leczenie, przyczyniając się do rozwoju choroby,
  • leczenie niezgodne z aktualną wiedzą medyczną, w tym wykonanie zabiegu operacyjnego, w wyniku którego powstała szkoda,
  • zastosowanie produktu leczniczego lub wyrobu medycznego, w wyniku czego doszło u pacjenta do zakażenia, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci.

Złożenie wniosku

W każdym województwie działa specjalna komisja - Wojewódzka Komisja ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych, której zadaniem jest ustalanie zdarzenia medycznego, czyli innymi słowy rozpatrywanie przypadków „błędów lekarskich” – to właśnie do niej powinniśmy złożyć wniosek o ustalenie zdarzenia medycznego. Kto może to zrobić i co powinien zawierać taki dokument? Pytamy o to adwokata Andrzeja Miastkowskiego:

Wniosek do Komisji może złożyć pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, a w przypadku śmierci pacjenta także jego spadkobiercy (wówczas do wniosku dołączyć trzeba postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku oraz pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych spadkobierców, w przypadku złożenia wniosku przez co najmniej jednego z nich). Wnioski można składać tylko w przypadkach, gdy do zdarzenia doszło po 1 stycznia 2012 roku. Wniosek można złożyć w ciągu 1 roku od dnia, w którym pacjent dowiedział się o powstaniu szkody (zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia) bądź od dnia śmierci pacjenta. Termin złożenia wniosku nie może być jednak dłuższy niż 3 lata od dnia zdarzenia, które było powodem powstania szkody lub śmierci pacjenta.

Osoba składająca wniosek wskazuje w nim oczekiwaną wysokość odszkodowania i zadośćuczynienia. W przypadku zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia kwota obejmująca wysokość odszkodowania i zadośćuczynienia nie może być wyższa niż 100 tys. zł, zaś w przypadku śmierci maksymalna kwota nie może przekraczać 300 tys. zł. Odszkodowanie lub zadośćuczynienie wypłacane jest przez ubezpieczyciela szpitala. Jeżeli pacjent nie zgadza się na zaproponowaną przez ubezpieczyciela kwotę, może w przeciągu
7 dni odmówić przyjęcia przedstawionej przez ubezpieczyciela propozycji. Z uwagi na fakt, że nie ma możliwości odwoływania się od decyzji ubezpieczyciela o wysokości odszkodowania, ubieganie się o wyższe świadczenie wymaga wejścia na drogę sądową.

Wniosek o ustalenie zdarzenia medycznego składa się na specjalnie przygotowanym formularzu, w którym należy m. in. należy opisać zdarzenie medyczne, którego pacjent doświadczył, a także wskazać, jakie wywołało ono skutki.

Do wniosku należy załączyć:

  • dokumenty stanowiące dowody uprawdopodabniające okoliczności wskazane we wniosku np. pełna dokumentacja medyczna niezbędna do wydania orzeczenia, karty informacyjne, zaświadczenia lekarskie, wyniki badań dodatkowych etc.,
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty 200 zł - kwotę należy wpłacić na rachunek urzędu wojewódzkiego, przy którym działa komisja badająca wniosek;
  • oraz (jeśli dotyczy):
  • postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłym pacjencie,
  • pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych spadkobierców, w przypadku złożenia wniosku przez co najmniej jednego z nich.

Co dalej dzieje się z wnioskiem?

Komisja wydaje orzeczenie w sprawie zdarzenia medycznego nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku. W terminie 7 dni po wydaniu orzeczenia komisja sporządza uzasadnienie. Każda ze stron, po otrzymaniu orzeczenia wraz z uzasadnieniem, może w terminie 14 dni złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Taki wniosek komisja rozpatruje w ciągu 30 dni od daty jego złożenia.

Koszty postępowania

Koszty postępowania przed Wojewódzką Komisją ustalone w orzeczeniu, ponosi:

  1. wnioskodawca - w przypadku orzeczenia o braku zdarzenia medycznego,
  2. podmiot leczniczy prowadzący szpital - w przypadku orzeczenia o zdarzeniu medycznym (nawet w sytuacji, gdy wnioskodawca nie zaakceptuje przedstawionej propozycji wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia),
  3. ubezpieczyciel szpitala – w przypadku nie przedstawienia w terminie propozycji odszkodowania i zadośćuczynienia.
Oceń artykuł (2)
3.0
Komentarze
Dodaj komentarz