Artykuł sponsorowany

Jak rozpoznać awarię układu hamulcowego?

Jak rozpoznać awarię układu hamulcowego?

Awaria układu hamulcowego na trasie to jeden z najczarniejszych scenariuszy, jaki może nam się przydarzyć. Na szczęście wiele objawów wadliwego działania hamulców możemy zdiagnozować na tyle wcześnie, żeby uniknąć wypadku. Jakie objawy wtedy zauważymy? To zależy od tego, który z elementów systemu zaczyna działać nieprawidłowo.

ABS

Układ ABS, czyli system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, to już standard w nowych samochodach. Uchodzi on za jeden z najmniej awaryjnych układów auta, niemniej jednak czasem szwankuje – najczęstszą przyczyną tego stanu rzeczy jest mechaniczne uszkodzenie, przegrzanie bądź zabrudzenie czujników systemu. Problem taki łatwo zdiagnozować, ponieważ system sam nas o nim poinformuje za pomocą kontrolki, która zaświeci się na desce rozdzielczej. Oznacza ona, że system się wyłączył – zauważymy wtedy, że podczas hamowania koła samochodu blokują się.

Klocki i tarcze hamulcowe

Elementy te ulegają stopniowemu zużyciu – od tego, w jakich warunkach eksploatujemy samochód oraz od naszego stylu jazdy w dużej mierze zależy okres ich przydatności.

Najczęstszą przyczyną przyśpieszonego zużywania się klocków i tarcz jest niewłaściwa technika hamowania, np. trzymanie stopy opartej cały czas na pedale hamulca – wyjaśnia specjalista z serwisu Euromaster. – Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że prowadzi to do przegrzewania się klocków i tarcz, przyspieszonej korozji, a w sytuacji skrajnej – do całkowitego rozsypania się elementów. O tym, że klocki i tarcze hamulcowe działają nie tak, jak powinny, świadczyć może tzw. „bicie tarcz” podczas hamowania, wydzielający się wtedy nieprzyjemny zapach oraz metaliczne dźwięki tarcia.

Hamulec ręczny

Podstawową funkcją hamulca ręcznego jest unieruchomienie samochodu po zaparkowaniu, jednak przydaje się on również w innej roli – w sytuacji, kiedy pozostałe hamulce ulegną awarii, jedynie hamulec ręczny daje możliwość zatrzymania samochodu. Właśnie dlatego warto dbać o jego sprawność, używając go przy każdym parkowaniu. O awarii hamulca ręcznego mogą świadczyć różnego rodzaju metaliczne dźwięki w czasie jazdy oraz zablokowane – mimo zwolnienia dźwigni hamulca – koła.

Płyn hamulcowy

Rolą płynu hamulcowego jest przenoszenie ciśnienia hydraulicznego w układzie hamulcowym – aby mógł spełniać swoje zadanie, płyn powinien mieć odpowiednie parametry, m.in. jeśli chodzi o lepkość czy temperaturę wrzenia. Niestety, z czasem płyn hamulcowy wchłania coraz więcej wody z powietrza, co źle wpływa na jego właściwości. Zawilgocenie płynu hamulcowego sprawia, że ulega on szybszemu nagrzewaniu (kiedy się zagotuje, skuteczność hamowania spada właściwie do zera) i przyspiesza korozję elementów układu hamulcowego. O tym, że płyn hamulcowy należy wymienić świadczyć mogą między innymi: „miękki” pedał hamulca, słabnąca skuteczność hamulców w miarę ich rozgrzewania oraz usterki pompy i zacisków hamulcowych.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz