Artykuł sponsorowany

Jak dobierać urządzenia do transportu materiałów sypkich?

Jak dobierać urządzenia do transportu materiałów sypkich?

Efektywny transport materiałów sypkich zapewniają odpowiednio dobrane przenośniki oraz sprzęt transportowy. Te pierwsze podzielić możemy ze względu na kierunek przemieszczania ładunku, przepływ masowy, długość, a także konstrukcję. Istnieje wiele kombinacji tych parametrów, co dodatkowo komplikuje wybór optymalnego rozwiązania. Na co należy zwracać szczególną uwagę? O tym w poniższym artykule.

Rodzaje i zastosowanie przenośników

Przenośnik zalicza się do urządzeń transportu sypkiego przeznaczonych do obsługi materiałów sypkich, ale sprawdza się również w przypadku innych towarów: drobnych, ziarnistych bryłowych, ale też gorących. Jego cechą charakterystyczną jest stały tor jazdy, jaki pokonuje ładunek między określonymi punktami. Stanowi on niezastąpiony element wyposażenia w kopalniach kruszywa, magazynach, rozmaitych składowiskach czy placach budowy. Standardowo urządzenie to zbudowane jest z konstrukcji wsporczej, zespołu napędowego, kierującego, napinającego, jednostki transportującej oraz układów załadunkowych i wyładunkowych.

Podstawowym kryterium podziału przenośników jest to, czy ładunek transportowany jest przy użyciu cięgna, czy nie. W pierwszej grupie znajdą się modele taśmowe, członowe, kubełkowe, zbierakowe. Do wariantów bezcięgnowych natomiast zaliczamy wałkowe, śrubowe, a także wstrząsowe. Najbardziej rozpoznawalnym jest przenośnik taśmowy, w którym przenoszony towar – materiały sypkie, kartony, skrzynki, worki – umieszcza się na taśmie właśnie. W zależności od drogi, jaką ma pokonywać ładunek, sprzęt transportowy może być ustawiony w sposób pionowy, poziomy, pochylony lub opadający. W każdym z tych przypadków należy zadbać, aby ruch cięgna odbywał się ze stałą prędkością i mocą.

Odpowiedni napęd przenośnika

Jak już wspomnieliśmy, jeden z elementów budowy przenośnika stanowi zespół napędowy. Przy tworzeniu systemu do celów przemysłowych ma on znaczenie kluczowe, ponieważ wpływa nie tylko na prawidłowe działanie urządzenia, ale również na zużycie energii, co w konsekwencji oznacza obniżenie lub zwiększenie kosztów eksploatacji – zależności od tego, czy jednostka została dopasowana właściwie do potrzeb danego układu. Kryterium doboru jest przy tym rodzaj ładunku oraz rozmiar całego systemu transportu bliskiego.

W pełni funkcjonalne rozwiązania napędowe oparte na systemie modułowym powinno składać się z przetwornicy częstotliwości, silnika, przekładni, sprzęgieł i hamulców.

Motoreduktory – czyli układy złożone z przekładni i sinika powinny zapewniać wysoką wydajność i odpowiedni wyjściowy moment obrotowy, jak również wysoką odporność na obciążenia osiowe i promieniowe. Zastosowanie właściwego silnika dostarczy wystarczającej mocy i zapewni minimalizację kosztów zużytej energii elektrycznej. Jest to niezwykle ważne ponieważ napędy elektryczne w zastosowaniach przemysłowych zużywają nawet 70 procent całej wymaganej energii zakładu. Przetwornice częstotliwości zapewniają płynną regulację prędkości obrotowej napędu w szerokim zakresie, zapewniając optymalne dostosowanie jego pracy do bieżącego zapotrzebowania na energię. Mogą występować w wersjach do montażu w szafie sterowniczej jak i formie bezpośrednio mocowanej na silniku.

Przy podejmowaniu decyzji warto też skonsultować się ze specjalistą, który doradzi nam najlepsze rozwiązania. Wiele zależy tu bowiem od naszych indywidualnych potrzeb. Gwarancją otrzymania odpowiedniego wsparcia i jakości będzie przy tym zakup produktu sprawdzonego producenta, jakim jest firma NORD DRIVESYSTEMS.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz