Artykuł sponsorowany

Dziecko XXI wieku. Jak kształtować kompetencje techniczne od przedszkola?

Dziecko XXI wieku. Jak kształtować kompetencje techniczne od przedszkola?

Współczesnym przedszkolakom przyszło funkcjonować w niezwykle dynamicznym, szybko zmieniającym się otoczeniu. Istotne zdaje się więc być to, by placówki edukacyjne już od najmłodszych lat dziecka pomagały zrozumieć swoim wychowankom otaczający ich, wciąż podlegający zmianom, świat. Jednym z celów wychowania przedszkolnego jest budowanie dziecięcej wiedzy o świecie technicznym.

Rola oraz wartość edukacji technicznej

Wiek przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju, którego właściwy przebieg ma  znaczenie dla późniejszych lat życia, a umiejętności i wiadomości zdobyte przez dziecko w tym czasie stanowią ważne podłoże do dalszego rozwoju i kształcenia. Rozwój dzieci w wieku przedszkolnym odznacza się dynamicznością oraz plastycznością w przyswajaniu wiedzy i zdobywaniu społecznego doświadczenia.

Rolą edukacji technicznej jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, wykorzystując wartości tkwiące we współczesnym rozumieniu pojęcia technika. Najmłodsi osiągają kolejne poziomy dojrzałości emocjonalnej, manualno-motorycznej, sensorycznej i umysłowej przez poznawanie oraz wykorzystywanie szeroko rozumianego otoczenia technicznego.

Istota edukacji technicznej tkwi w tym, że jest to działanie włączające dziecko w działalność praktyczną, angażujące emocjonalnie, kształcące takie cechy jak: cierpliwość, wytrwałość, czy dokładność w realizacji podjętych zadań. Innym równie ważnym aspektem edukacji technicznej jest możliwość kształtowania trwałych postaw społeczno-moralnych dzieci poprzez ich aktywne zaangażowanie i uczestnictwo w różnych formach działalności technicznej. Poprzez realizację określonego zadania technicznego rozwijamy cechy osobowe dzieci, m. in. takie jak: uczynność, gotowość niesienia pomocy, wrażliwość, obowiązkowość, wytrwałość oraz sumienność.

Rozwijanie sprawności manualnych i technicznych

Okres przedszkolny jest etapem szczególnie korzystnym dla rozwijania sprawności manualnych i technicznych. Czynności manualne, takie jak: darcie papieru, formowanie gliny, załamywanie i zaginanie materiałów, klejenie, praca z użyciem narzędzi (np. nożyczek) bogacą doświadczenia dziecka w poznawaniu środowiska. Manipulując przedmiotami młody technik rozwija sprawność ruchową. Czynności manipulacyjne, początkowo stanowiące element zabawy, z czasem stają się stałą częścią układu psychoruchowego dziecka.

Ze względu na nieustanny rozwój otaczającej nas zewsząd techniki kształcenie myślenia technicznego dzieci jest niezwykle ważnym zadaniem.

Edukacja techniczna zawiera zarówno elementy działania umysłowego, czyli planowania, projektowania, jak i elementy działania praktycznego, czyli wytwórczego. Edukacja techniczna zapewnia dzieciom także opanowanie pewnego zasobu wiedzy technicznej, jak również zasady organizacji pracy oraz bezpieczeństwo i higienę pracy.

Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów konstrukcyjnych i technicznych

Sporą rolę w rozwijaniu myślenia technicznego odgrywa rozwiązywanie problemów konstrukcyjnych i technicznych. Dziecko wykorzystuje tu wcześniej zdobytą wiedzę i w ten właśnie sposób uczy się, wyciąga wnioski i podporządkowuje je danym faktom, co z kolei sprzyja rozwojowi myślenia technicznego. Rozwiązywanie problemów technicznych pozwala ćwiczyć umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach i racjonalne postępowanie w środowisku technicznym. Podczas rozwiązywania trudnych zadań dziecko wyrabia w sobie wiele umiejętności m.in.: umiejętność kojarzenia zasad, praw, pewnych faktów i reguł obowiązujących w technice czy umiejętność obiektywnej oceny własnych nawyków, zainteresowań, zdolności i umiejętności technicznych.

Kompetencje dziecka XXI wieku z Lego Education

Zabawa jest podstawową formą aktywności dziecka. To przez nią dzieci uczą się i rozwijają. Od najmłodszych lat, przez okres dojrzewania, aż do wieku dorosłego zabawa rozwija szereg umiejętności, które pozwalają nam nie tylko stać się częścią społeczeństwa, ale również funkcjonować w nim na co dzień. Od blisko 40 lat rozwiązania LEGO Education, oparte na ponadczasowych klockach LEGO®, rozpoznawanych i lubianych zarówno przez dzieci jak i dorosłych, zachęcają młodych ludzi do nauki przez zabawę oraz intuicyjne rozwijanie kompetencji XXI wieku w dziedzinie nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki tzw. kompetencji STEAM.

LEGO® Education w służbie umiejętnościom technicznym

Chcąc, by dzieci od najmłodszych lat rozpoczęły swoją przygodę z edukacją techniczną, LEGO® Education opracowało zestawy, które pomagają w rozwijaniu kompetencji technicznych,  jednocześnie rozwijając dziecięcą wyobraźnię, ucząc umiejętności rozwiązywania problemów oraz krytycznego myślenia.

Rozwiązywanie problemów technicznych z wykorzystaniem niezwykle atrakcyjnej pomocy, jaką jest LEGO® Education pozwala ćwiczyć umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach i racjonalne postępowanie w środowisku technicznym. Podczas rozwiązywania trudnych zadań mały konstruktor wyrabia w sobie wiele innych nawyków i umiejętności. Kojarzy pewne zasady, prawdy, ustala fakty, poznaje reguły obowiązujące w technice, a także rozwija swoje zainteresowania i umiejętności techniczne.

Zestawy takie jak:

  • LEGO® Education DUPLO® Maszyny Proste,
  • LEGO® Education DUPLO® STEAM Park,
  • LEGO® Education DUPLO® Coding Express,
  • LEGO® Education DUPLO® Tech Machines,

sprawiają, że dzieci mogą rozpocząć przygodę z efektywną edukacją już od przedszkola.

Najmłodsi pracując z wykorzystaniem zestawów LEGO® Education tworzą niesamowite konstrukcje. Metodą prób i błędów poszukują rozwiązań, które pozwalają na kontynuowanie i rozbudowywanie ich działań, poznając tym samym prawa techniki, czy fizyki rządzące światem.

Dzięki kreatywnemu, intuicyjnemu i wszechstronnemu rozwiązaniu, jakim jest LEGO® Education, najmłodsi zostają wprowadzeni w świat techniki oraz technologii. To z kolei naturalnie pobudza dziecięcą ciekawość, kreatywność i chęć do wspólnego uczenia się oraz odkrywania świata.

Edukacja techniczna w postaci zabaw małego majsterkowicza, czy udziale najmłodszych w zajęciach z zakresu kodowania, a także w zabawach wizualno-przestrzennych  to ważny element edukacji, który odrywa istotną rolę we wspomaganiu rozwoju osobowościowego dziecka. To działanie, które wyzwala u dziecka pragnienie i umiejętność łączenia zdolności logicznego rozumowania, intuicji a także znajomości pewnych praw, prawidłowości czy faktów. To także działanie, które nie tylko rozwija sprawność manualną, myślenie techniczne i umiejętność rozwiązywania problemów konstrukcyjnych, ale przede wszystkim otwiera dzieciom drzwi do nieograniczonych możliwości oraz do testowania kolejnych kreatywnych pomysłów i pytań o związki przyczynowo–skutkowe z nimi powiązane.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz