Artykuł sponsorowany

Biuro rachunkowe Contar: Czym jest ewidencja środków trwałych i jak ją prowadzić?

Biuro rachunkowe Contar: Czym jest ewidencja środków trwałych i jak ją prowadzić?

Zgodnie z polskim prawem wszystkie podmioty gospodarcze zobowiązane do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów muszą prowadzić również ewidencję środków trwałych. Obowiązek ten obliguje przedsiębiorców rozliczających się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego. Ewidencja środków trwałych stanowi zapis rzeczowych składników majątku, które związane są z prowadzoną działalnością. Jakie usługi w tym zakresie oferuje Biuro rachunkowe Contar?

Co wchodzi w skład majątku stałego?

Obiekty, które będą wchodzić w skład środków stałych, określa ustawa PIT. Zgodnie z jej treścią będą to budynki i lokale będące odrębną własnością, budowle, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne własności – będące własnością lub współwłasnością podatnika, nabyte albo wytworzone, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do użytkowania – wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności w okresie nie dłuższym niż rok.

Prowadzeniem ewidencji środków trwałych powinna zająć się zatrudniona w firmie księgowa lub biuro rachunkowe, z którym współpracuje przedsiębiorstwo. Takie usługi leżą w zakresie działalności Biura rachunkowego Contar w Wejherowie. Ewidencja środków trwałych ma służyć dokumentowaniu własności nabywanej i użytkowanej przez przedsiębiorstwo – między innymi w celu zaliczenia amortyzacji do kosztów uzyskania przychodów. Bez jej prowadzenia bowiem będzie to niemożliwe.

Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?

Warunkiem wprowadzenia składnika majątku spełniającego określone wymagania do ewidencji środków trwałych jest ustalenie jego wartości początkowej. Będzie nią cena zakupu wraz z kosztami jego uzyskania, do których zaliczamy między innymi transport, załadunek, rozładunek, ubezpieczenie, montaż, instalację, uruchomienie, opłaty notarialne i skarbowe. W przypadku środków trwałych wytworzonych we własnym zakresie wartością początkową jest suma wszystkich kosztów poniesionych w tym celu.

Istnieje też możliwość nabycia własności w wyniku spadku lub darowizny. Wtedy niemożliwe jest ustalenie wartości początkowej i konieczne będzie przeprowadzenie wyceny poprzez porównanie z podobnymi aktywami.

Zapisy w ewidencji środków trwałych muszą być dokonywane w tym samym miesiącu, w którym składniki majątku zostały przekazane do użytkowania. Nie zawsze musi być to data zakupu środka, ale też nie ona, a data przyjęcia do użytkowania określa datę, do jakiej rozpocznie się amortyzacja konkretnego składnika majątku.

Pozyskanie środków trwałych o niskiej wartości – niższej niż 10 000 złotych – nie wymaga wpisywania ich do ewidencji środków trwałych. Podatnik może wliczyć je bezpośrednio w koszty. Pamiętajmy jednak, że własności o wartości wyższej niż 1500 złotych, które użytkowane będą krócej niż rok, muszą znaleźć się w ewidencji wyposażenia.

Kompleksowa obsługa księgowa i ubezpieczeniowa

Jeśli chodzi o usługi księgowe Biuro Rachunkowe Contar prowadzi księgowość pełną oraz uproszczoną, w tym księgi handlowe, podatkowe oraz ryczałt. Firma oferuje m.in. rozliczenia VAT, przygotowywanie deklaracji podatkowych, sporządzanie sprawozdań finansowych oraz pomoc w zakresie rozliczania wynagrodzeń. Ponadto zajmuje się prowadzeniem dokumentacji kadrowo-płacowej oraz obsługą ZUS. Biuro Rachunkowe Contar oferuje również profesjonalną pomoc w zakresie usług ubezpieczeniowych, która obejmuje pomoc w doborze indywidualnie dostosowanych polis majątkowych, na życie, zdrowotnych, komunikacyjnych, OC, a także ubezpieczeń dla firm.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz