Artykuł sponsorowany

Częstotliwość wymiany rozrządu łańcuchowego – Zakład Mechaniki Pojazdowej Borkowscy

Częstotliwość wymiany rozrządu łańcuchowego – Zakład Mechaniki Pojazdowej Borkowscy

Rozrządy samochodowe dzieli się na te tanie i zużywalne paskowe, a także bardziej żywotne, lecz droższe łańcuchowe. O ile te pierwsze należy wymieniać po około 75-150 tys. przejechanych kilometrach, o tyle te drugie mogą wytrzymać nawet przebieg auta do 350 tys. km. Czy to oznacza, że nie trzeba uznawać tychże elementów za podzespoły eksploatacyjne? Odpowiedź brzmi: nie. Wiele modeli aut wymaga wcześniejszej wymiany rozrządu na łańcuchu w przypadku różnych awarii. Takie usługi świadczy Zakład Mechaniki Pojazdowej Borkowscy.

Do czego służy łańcuchu rozrządu?

W skład rozrządu łańcuchowego auta składa wchodzą:

  • prowadnice,

  • ślizgi i napinacze,

  • koła pasowe,

  • wał korbowy,

  • koło napędowe,

  • wałek i łańcuch rozrządu.

Cały podzespół jest zatem bardzo złożony, a jego usterki wcale nie muszą dotyczyć łańcucha, lecz wspomnianych kół czy też wałów. Do czego służy wspomniany układ?

Zadaniem całego podzespołu, który napędzany jest właśnie przez łańcuch, jest sterowanie dopływem mieszanki paliwowo-powietrznej do wszystkich cylindrów. Bez rozrządu silnik nie ma zatem medium do pracy, a samochód nie może jechać. To jednak niejedyne zadanie rozrządu. Układ ten uczestniczy również w usuwaniu produktów spalania, czyli po prostu spalin. Sprawność rozrządu jest zatem ważna dla żywotności wielu podzespołów samochodu oraz dla jego osiągów. Przy ewentualnej wymianie warto zatem stawiać na wysokiej klasy elementy. Te są możliwe do uzyskania nawet od producentów zamienników. Trzeba jednak trafić na uczciwych i doświadczonych fachowców, którzy zajmą się naprawą. Należy do nich Zakład Mechaniki Pojazdowej Borkowscy, szybko radzi sobie z problemami z silnikiem, układem hamulcowym czy właśnie rozrządem.

Czy łańcuch rozrządu jest awaryjny?

Łańcuch rozrządu jest bardzo trwały – jego żywotność jest porównywalna do żywotności silnika samochodowego, a ta kończy się na około 350-400 tysiącach przejechanych kilometrach. Element ten jest zatem znacznie trwalszy od paska rozrządu, który wyciera się i pęka nawet po 75 tys. przejechanych km. Łańcuch nie jest uznawany za tzw. podzespół eksploatacyjny, dla którego należy wyznaczyć interwał wymiany. Może on jednak ulec uszkodzeniu na skutek wad produkcyjnych czy też poprzez zbyt niski poziom oleju silnikowego. W takim przypadku mowa o wymianie łańcucha rozrządu przy objawach awarii. Ta niestety przy niektórych modelach aut jest stosunkowo częsta. Uszkodzenia łańcuchów pojawiają się m.in. przy nowoczesnych silnikach downsizingowych. Pamiętać również trzeba o tym, że sam łańcuch nie musi być awaryjny, lecz usterkom mogą ulec inne elementy rozrządu.

Niekiedy w rozrządzie łańcuchowym należy po około 200 tys. przejechanych kilometrach wymienić koła zębate lub prowadnice. Problematyczne staje się też uszkodzenie koła pasowego na wale korbowym. Fachowcy z serwisu pojazdów, rekomendują, by profilaktycznie wymieniać rozrząd łańcuchowy po kilku latach intensywnej eksploatacji samochodu. Szczególnie polecaną praktyką jest wymiana rozrządu przy zakupie auta sprowadzanego z zagranicy i z nie do końca jasną historią serwisową. 

Zakład Mechaniki Pojazdowej Borkowscy z Augustowa oferuje kompleksową obsługę samochodów wszystkich marek, w tym osobowych, dostawczych i motocykli. Firma wykonuje pełną diagnostykę i naprawę nowoczesnych układów wtryskowych diesla oraz regeneruje wtryskiwacze, pompowtryskiwacze i pompy wtryskowe. Warsztat pracuje na sprzęcie wysokiej jakości. Korzysta z wyposażenia marek takich jak Bosch EPS, Autoelektronika Kędzia i Nova Ditex. Dodatkowo, firma zajmuje się naprawą systemów Bosch, Delphi, Siemens/VDO i Denso.

Opracowanie:
Augustów, Jeziorna 35
tel. 605 661 616
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz