Artykuł sponsorowany

Co należy wiedzieć o małej księgowości?

Co należy wiedzieć o małej księgowości?

Każda firma podlega obowiązkowemu ewidencjonowaniu działań w niej podejmowanych, prowadzenie księgowości jest najczęściej powierzane odpowiednim instytucjom, jednak istnieją sytuacje, w których przedsiębiorca może sam prowadzić tzw. małą księgowość. Na czym dokładnie polega i jakie warunki należy spełnić, aby móc korzystać z tej formy księgowości? Odpowiadamy!

Mała księgowość, czyli księgowość uproszczona

Ta forma ewidencjonowania działań gospodarczych firmy przeznaczona jest głównie dla małych przedsiębiorstw w tym osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółek prawa osobowego, czyli spółek jawnych i partnerskich. Księgowość uproszczona polega głównie na prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów zryczałtowanego podatku dochodowego lub kart podatkowych oraz ewidencji sprzedaży, rejestru VAT i rozliczeń ZUS. Dodatkowo wiele mniejszych przedsiębiorstw decyduje się na prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości materialnych i prawnych.

Należy jednak pamiętać, że księgowość uproszczoną mogą prowadzić takie podmioty gospodarcze, których roczne przychody netto nie przekroczyły w roku poprzednim 2 000 000 euro. Limit przeliczany jest na złotówki według określonego wcześniej kursu przez Narodowy Bank Polski. W przypadku przekroczenia limitu dana działalność musi przejść na pełną rachunkowość, która polega na prowadzeniu m.in. ksiąg handlowych, księgi rachunkowej i sporządzaniu sprawozdań finansowych. W sytuacji zmiany sposobu prowadzenia księgowości warto zgłosić się do specjalistów z biura rachunkowego TAXBAY Sp. z o. o., którzy świadczą usługi outsourcingowej obsługi księgowo-rachunkowej i kadrowo-płacowej związanej z księgowością uproszczoną oraz pełną.

Księga przychodów i rozchodów

Większość polskich firm zalicza się do małych bądź średnich przedsiębiorstw, dlatego mogą one prowadzić księgi przychodów i rozchodów. W tym modelu podatki są płacone od dochodu, czyli różnicy między przychodami, a poniesionymi kosztami – w formie liniowej (19%) bądź na zasadach ogólnych (17% w przypadku dochodu do limitu 120 000 zł i 32% od nadwyżki dochodu powyżej tego limitu). Księga przychodów i rozchodów (KPiR) może być prowadzona zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Szczegółowe zasady prowadzenia są określone przez Ministra Finansów, a zawartość KPiR wynika ze wzoru znajdującego się w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Jest to kolejna z form prowadzenia księgowości uproszczonej, dla której podstawę stanowi osiągnięty przychód po odjęciu wszelkich przysługujących odliczeń. W rozliczeniu podatkowym nie bierze się pod uwagę kosztów poniesionych w celu uzyskania przychodu, dlatego też obliczenie podatku jest łatwiejsze w porównaniu do obliczenia wykonywanego na zasadach ogólnych. Stawka podatku płaconego bezpośrednio od przychodów zależy od rodzaju prowadzonej działalności i mieści się między 2% a 17%, jednak najczęściej spotykamy 3%, 5,5%, 8,5%, 12%, 14%, 15% oraz 17%.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz