Artykuł sponsorowany

Charakterystyka taśm przenośnikowych

Charakterystyka taśm przenośnikowych

Taśmy przenośnikowe towarzyszą nam nie tylko pośrednio, występując w praktycznie wszystkich zakładach produkcyjnych, ale także bezpośrednio. Każdy z nas może zaobserwować je w akcji np. w supermarkecie. Automatyzują one różne procesy transportowe, pozwalając na bezpieczne i efektywne przekazywanie dowolnych obiektów, często na duże odległości. W zależności od swojej budowy oraz parametrów znajdują swe zastosowanie w wielu gałęziach rynku.

Jak zbudowana jest taśma przenośnikowa?

Przeglądając oferty dystrybutorów taśm przenośnikowych, takich jak Potyrała i Spółka Sp.j., widzimy mnogość ich typów. Różnią się one w zależności od zastosowania oraz otoczenia, w którym mają pracować. Niektóre z nich powinny pracować w budynkach, inne mogą działać na zewnątrz, narażone na działanie czynników atmosferycznych. Ich ogólna budowa jest jednak taka sama. Każda klasyczna taśma przenośnikowa składa się z trzech warstw:

  • Okładki dolnej przylegającej do ruchomych elementów przenośnika taśmowego i nazywanej stroną bieżną. Zazwyczaj jest dość odporna, by nie zużywać się szybko w kontakcie z poruszającymi nią kołami ciernymi przenośnika.
  • Rdzenia, zwanego także cięgnem, który zbudowany jest warstwowo. On decyduje o ostatecznych parametrach nośnych taśmy ponieważ przyjmuje wszystkie obciążenia. Im więcej ma warstw, tym cięższe obiekty może przenosić.
  • Okładki górnej, czyli strony transportowej, na której znajdują się przenoszone obiekty. Powierzchnia transportowa ma strukturę dopasowaną do zastosowania. Może być ona nie tylko gładka, ale też wyposażona np. w prowadniki lub ścianki zwane także falami bocznymi.

Na rynku istnieje wiele rodzajów taśm, w tym transportowe, modularne czy do szlifierek. Mogą być wykonane z tworzywa sztucznego PCV, PU lub PET. Często używane w przemyśle lekkim i ciężkim są także taśmy gumowe.

Gdzie stosowane są taśmy modularne?

W niektórych branżach, takich jak np. branża kosmetyczna czy spożywcza, klasyczne taśmy przenośnikowe, czyli strukturalnie składające się z jednej nierozerwalnej wstęgi, nie zdają egzaminu. Z pomocą przychodzą tutaj taśmy modularne. Taśmy takie stworzone są z tworzyw sztucznych i maja budowę podobną do gąsienicy czołgu. Ich zaletą jest przede wszystkim łatwość demontażu, dzięki czemu można je bezproblemowo serwisować, czyścić czy konserwować. Taśmy modularne umożliwiają zestawienie przenośników transportowych w rozbudowane struktury. Linie produkcyjne z takimi taśmami mogą przyjmować najróżniejsze kształty, dzięki czemu możliwe jest utworzenie tzw. bufora pozwalającego linii na transport większej ilości produktu. Taśmy modularne są ponadto mniej awaryjne. Przesuwają się nie dzięki rolkom ciernym, jak klasyczne taśmy, ale dzięki kołom zębatym, których zęby trafiają idealnie między moduły taśmy, przepychając je.

Dodatkowe wyposażenie

Taśmy nie są jedynymi elementami wyposażenia pojazdów transportowych. Warto się zaopatrzyć także w dodatkowe wyposażenie.

Łańcuchy napędowe mogą być wykonane ze stali nierdzewnej lub zwykłej, sprawdzą się w każdej gałęzi przemysłu do transportu materiału. Na rynku dostępne są łańcuchy, które mają różną liczbę rzędów. Osoby zatrudnione w sklepach z taśmami przenośnikowymi i akcesoriami na pewno pomogą w doborze odpowiednich produktów. Kolejnymi elementami są złącza mechaniczne, które stosuje się w taśmach tworzywowych i gumowych.

Warto także zaopatrzyć się w specjalne okleiny na bębny i rolki dociskowe. Tego typu wyposażenie pozwoli na poprawne działanie taśm oraz wszelkich produktów związanych z transportem materiałów.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz