Artykuł sponsorowany

Cechy dobrego oleju napędowego

Cechy dobrego oleju napędowego

Pojazdy z silnikiem diesla wciąż stanowią dużą część rynku motoryzacyjnego. Wśród wielu zalet takich samochodów najczęściej wymienia się dużą moc jednostki napędowej, zwłaszcza gdy jest ona wspomagana turbodoładowaniem, a także jej trwałość. Aby jednak móc cieszyć się z korzyści posiadania diesla szczególną uwagę należy zwracać na jakość tankowanego oleju napędowego, bo to właśnie paliwo w dużej mierze odpowiada za niezawodność silnika.

Parametry idealnego oleju napędowego

Właściciele diesli, głównie tych nowszych, w których zastosowano system bezpośredniego wtrysku paliwa muszą zwracać szczególną uwagę na jakość oleju napędowego, który tankują.  Dzieje się tak, ponieważ wysokoprężne silniki tego typu wykazują dużą wrażliwość na zanieczyszczenia zawarte w paliwie. Zwłaszcza zwiększona zawartość wody, siarki lub substancji pochodnych ma ujemny wpływ na pracę i trwałość elementów silnika. Chcąc mieć pewność, że kupowane paliwo spełnia normy jakościowe najlepiej korzystać z oferty firm posiadających koncesję. Takie podmioty obowiązkowo są poddawane okresowym i bardzo rygorystycznym kontrolom w czasie których pobiera się próbki każdej partii paliwa. Próbki te są następnie poddawane analizie w laboratorium. Kluczowym parametrem dobrego oleju napędowego jest jego liczba cetanowa. To właśnie ten wskaźnik decyduje o łatwości rozruchu zimnego silnika, głośności pracy jednostki napędowej, a także ilości spalin emitowanych do atmosfery.

Skutki stosowania oleju napędowego o zaniżonych parametrach

Stosowanie oleju napędowego dobrej klasy pozwala znacznie ograniczyć ryzyko usterek silnika. Tym bardziej, że naprawa wysokoprężnych jednostek napędowych oraz ich podzespołów do najtańszych niestety nie należy. W niektórych przypadkach koszty mogą sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych.  Do najczęściej spotykanych awarii spowodowanych tankowaniem paliwa niskiej jakości można zaliczyć powstawanie tzw. Nagarów. Są one wynikiem niecałkowitego spalania paliwa w komorze spalania. Skutkiem tego może być poważne uszkodzenie zaworów, pierścieni tłokowych, a także elementów wtryskiwaczy. Dlatego też tak ważne jest używanie oleju napędowego ze sprawdzonego źródła. Zanieczyszczony olej napędowy to również najczęstsza przyczyna przedwczesnego zapchania filtra silnika. Warto pamiętać, że paliwo kiepskiej jakości to także zwiększona emisja spalin zatruwających środowisko naturalne i przyczyniająca się do powstawania smogu, co szczególnie w dużych aglomeracjach jest częstym zjawiskiem.

 

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz