Artykuł sponsorowany

Piszesz testament? Sprawdź, co zrobić, żeby spadek trafił do Twoich bliskich

Piszesz testament? Sprawdź, co zrobić, żeby spadek trafił do Twoich bliskich

Im wcześniej pomyślimy o spisaniu własnego testamentu, tym lepiej. Dokument zabezpiecza interesy naszych najbliższych i pozwala zdecydować, co się stanie ze zgromadzonym przez nas majątkiem po naszej śmierci. Podpowiadamy, co zrobić, by testament miał wartość prawną.

Najważniejsze wymagania

Podstawowym wymogiem formalnym dotyczącym testamentu jest sposób jego zapisu. Żeby dokument był ważny, musimy sporządzić go ręcznie. To ważne, bo dzięki temu łatwiej będzie potwierdzić, że testament nie został sfałszowany. Sam odręczny podpis nie wystarczy – trzeba tak spisać wszystkie wytyczne dotyczące naszego majątku. Podpis złożony na testamencie nie musi być pełnym imieniem i nazwiskiem, ważne jednak, by jasno wskazywał na osobę, która jest autorem dokumentu. Dokument warto też uzupełnić o datę dzienną – przyda się to zwłaszcza wtedy, kiedy będziemy chcieli zmienić decyzje dotyczące spadku. W takim przypadku starszy testament wystarczy zniszczyć albo napisać w nowym, że dokument sporządzony wcześniej ma zostać unieważniony.

Nie stawiaj warunków

Pisząc testament pamiętajmy, że nie możemy w nim stawiać warunków. Jeśli napiszemy, że chcemy np. przekazać synowi dom pod warunkiem, że przeprowadzi się na wieś, albo zapisać córce biblioteczkę, jeśli ta skończy studia, nasz testament będzie nieważny. Zapis ostatniej woli to nie miejsce na prowadzenie tego rodzaju „negocjacji”. Decydując, że po naszej śmierci konkretna część naszego majątku ma trafić w czyjeś ręce, nie możemy zastrzegać, że nasza wola ma być wykonana tylko, jeśli wskazana osoba wypełni nasze polecenia.

Ważny dokument

Najlepszym i najpewniejszym rozwiązaniem jest spisanie testamentu u notariusza. Chociaż przepisy pozwalają na spisanie go bez wsparcia kancelarii notarialnej, to skorzystanie z jej usług przynosi wiele korzyści. Danuta Fesz-Grubiak, Notariusz. Kancelaria Notarialna pomoże nam we właściwym spisaniu testamentu i zadba, by dokument był skuteczny i wywoływał pożądane przez nas skutki prawne. Spisując testament u notariusza, unikamy też ryzyka zagubienia lub zniszczenia tego dokumentu. Jego oryginał będzie bezpieczny w kancelarii. Do spisania testamentu u notariusza nie potrzebujemy specjalnego przygotowania, wystarczy, że weźmiemy ze sobą dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający naszą tożsamość. Opłata za spisanie testamentu z notariuszem nie jest wysoka, a daje nam gwarancję, że nasza wola zostanie wypełniona tak, jak chcieliśmy.

Oceń artykuł (3)
4.3
Komentarze
Dodaj komentarz