Artykuł sponsorowany

Testament – dlaczego warto sporządzić go u notariusza?

Testament – dlaczego warto sporządzić go u notariusza?

Ostatnią wolę dotyczącą rozporządzenia naszym majątkiem po śmierci możemy spisać własnoręcznie. Po opatrzeniu podpisem i datą dokument taki zyskuje podobną moc jak testament notarialny. Po co wydawać więc kilkadziesiąt złotych na załatwienie tej formalności przez notariusza? Istnieje co najmniej kilka dobrych powodów, dla których warto to zrobić.

Więcej możliwości

Po pierwsze, większość ludzi ma zaledwie mgliste pojęcie na temat istniejących w zakresie sporządzania testamentu możliwości prawnych, a także płynących z nich konsekwencji. Notariusz będzie nam w stanie przedstawić wszystkie dostępne opcje wraz z ich potencjalnymi skutkami. Wykorzystując zaś swoją wiedzę na temat prawa spadkowego, zachowków, kolejności dziedziczenia itp., udzieli nam też porady, dzięki której będziemy mogli podjąć decyzję najlepszą w naszej sytuacji i podług naszej woli. Wszystko to zawiera się w usłudze sporządzenia testamentu notarialnego, jeśli się więc na nią zdecydujemy, nie będziemy musieli uiszczać za tego typu wskazówki dodatkowych opłat.

Zapis trudniejszy do podważenia

Spisany w obecności notariusza testament zgodnie z ustawą nabiera cech dokumentu urzędowego, jest go więc znacznie trudniej podważyć lub unieważnić niż testament spisany własnoręcznie. Ma to szczególne znaczenie, gdy dysponujemy większym majątkiem lub chcemy wydać spadkobiercom konkretne polecenia (np. zlecić pewne działanie bądź też zabronić go, albo obciążyć obowiązkiem świadczenia majątkowego na rzecz innej osoby).

Notariusz dopilnuje, aby dokument to wyrażający nie budził żadnych wątpliwości pod względem formalnym, a także dołoży wszelkich starań w celu upewnienia się, że testator (tj. osoba spisująca testament) jest świadom podejmowanych decyzji i nie działa pod wpływem błędu, nacisku czy groźby. – Jest to później istotne dla sądu w przypadku, gdyby ktoś próbował podważać postanowienia testamentowedowiadujemy się w Kancelarii Notarialnej Tomasza Zapart w Katowicach.

Bezpieczne rozwiązanie

Wyeliminowane zostaje również ryzyko zaginięcia, zniszczenia czy podrobienia testamentu sporządzonego przed notariuszem. Oryginalny dokument jest bowiem przechowywany przez dziesięć lat w kancelarii, z której spadkodawca, a po jego śmierci spadkobiercy mogą odebrać jedynie posiadający taką samą moc wypis. Gdybyśmy chcieli dokonać jakichś zmian w testamencie, oczywiście jest to także możliwe – trzeba wówczas odwołać poprzedni i przygotować nowy dokument, w którym znajdą się inne rozporządzenia spadkowe. Po upływie dekady testament zostaje umieszczony w archiwum ksiąg wieczystych sądu rejonowego właściwego dla siedziby rzeczonej kancelarii. Istnieje też możliwość zarejestrowania zapisu naszej ostatniej woli w Notarialnym Rejestrze Testamentów, dzięki czemu łatwiej jest spadkobiercom później go znaleźć – wystarczy, że udadzą się z aktem zgonu do dowolnej kancelarii notarialnej, aby uzyskać niezbędne informacje.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz