Artykuł sponsorowany

Serwisowanie wielotonowych pojazdów

Serwisowanie wielotonowych pojazdów

Wiele firm transportowych decyduje się na rozszerzenie działalności poprzez wprowadzenie oferty przewozu osób autokarem. Posiadanie pojazdów wielkogabarytowych łączy się jednak z innym serwisem niż w wypadku chociażby samochodów osobowych. Czy jednak wszystkie czynności z tym związane należy wykonywać w wyspecjalizowanym warsztacie? Jak zadbać o autokar lub ciężarówkę tak, by były bezpieczne i sprawne?

Klient wyjątkowy

Wielotonowy pojazd to wyzwanie dla warsztatu. Jego serwisowanie wymaga specjalistycznego sprzętu, odpowiedniego w przypadku części o niestandardowych wymiarach i zwiększonej masie. Turystyczny autobus lub ciężarówka, które przeważnie są w ciągłej eksploatacji, muszą spełniać wiele wymogów. Od ich sprawności zależy bowiem bezpieczeństwo na długiej trasie kierowcy i wszystkich pasażerów. Przebiegi takich pojazdów są ogromne, przez co elementy mechaniczne narażone są na szybsze zużycie. Należy o tym pamiętać i dokonywać regularnych kontroli. Można to robić w wyspecjalizowanym warsztacie Auto Point w Łaziskach Górnych. Zapobiega to nadmiernej eksploatacji poszczególnych komponentów pojazdu – zresztą analogicznie jak w przypadku samochodu osobowego. Nie każdy mechanik poradzi sobie np. ze zmianą ogumienia w autobusie lub ciężarówce. Wymaga to odpowiednich narzędzi, bowiem są one zbyt duże i ciężkie w porównaniu do tych, które montuje się w mniejszych pojazdach. Najbardziej problematyczne bywają układy zawieszenia. Najczęściej jest to resorowanie powietrzne, które opiera się na poduszkach pneumatycznych, te zaś – narażone na nierówności i przeszkody na drodze – ulegają pęknięciom.

Kłopotliwa elektronika

Nowoczesne pojazdy wyposażone są w systemy elektroniczne, które nierzadko sterują kluczowymi komponentami np. silnika. Narażone na wiele szkodliwych czynników, ulegają one uszkodzeniom. Przy problemach tego typu niezbędna jest diagnostyka komputerowa. Za pomocą specjalnego oprzyrządowania podłącza się sterownik pojazdu z komputerem w warsztacie, ten zaś czyta informacje o ewentualnych błędach. Dzięki temu mechanik wie, czego dotyczy dany problem autokaru lub ciężarówki. Skomplikowane systemy połączone są z najważniejszymi elementami pojazdu, np. ze skrzynią biegów czy zawieszeniem pneumatycznym, a czujniki rejestrują o wiele więcej danych niż w przypadku „osobówek”. Elektronika jest zatem niezwykle istotna, a wszelkie kontrolki, które zaświeciły się na desce rozdzielczej, to niepokojący objaw wymagający kontroli. Wydawać mogłoby się, że serwisowanie wielotonowego pojazdu przypomina obsługę samochodów osobowych. Niestety naprawa ciężarówki czy autokaru wymaga specjalistycznego sprzętu. Aby nie powodowało to opóźnień w pracy firmy, należy taką usługę zlecić wykwalifikowanym mechanikom.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz