Artykuł sponsorowany

Regeneracja czy wymiana reflektorów w samochodzie. Co się bardziej opłaca?

Regeneracja czy wymiana reflektorów w samochodzie. Co się bardziej opłaca?

Reflektory samochodowe to z pozoru banalne elementy wyposażenia, do których sporadycznie przykładamy wagę, dokonując zakupu pojazdu. Choć nie mają wpływu na działanie samochodu, są niezbędne do zapewnienia komfortu jazdy po zmroku i naszego bezpieczeństwa. Czy warto je regenerować?

Regeneracja – nowa moda na zużyte części samochodowe

Ostatnie lata to intensywna dyskusja na temat opłacalności regeneracji części samochodowych, które się do tego celu nadają, a systematycznie wymagają wymiany. Oczywiście każdy kierowca podejmuje decyzję sam, jednak można mu wskazać nieco plusów i minusów, które rozważy i wybierze rozwiązanie zgodne z jego osobistą oceną. Na liście części, które można poddawać regeneracji, są również reflektory samochodowe. Poza wymianą przepalonych żarówek czy naprawą stłuczonych szybek reflektory ulegają również samoczynnemu zużyciu, tracąc swoje właściwości. Podstawową, dość powszechną wadą tych części, jest ich matowienie, przez które zarówno powierzchnia, jak i wnętrze czaszy tracą zdolności odblaskowe, a reflektor świeci z mniejszą intensywnością. Prawie 99% lamp wykonanych jest z poliwęglanu, a warunki atmosferyczne, takie jak intensywne słońce czy śnieg, uszkodzenia mechaniczne piaskiem i żwirem, sól drogowa, zarysowania wynikające z czyszczenia powodują utratę przejrzystości i estetyki.

Jak wygląda regeneracja reflektora?

Regeneracja zewnętrznej, matowej i porysowanej, powierzchni reflektora sprowadza się do delikatnego usunięcia zniszczonej warstwy i wypolerowania do idealnej gładkości. Czystą i wygładzoną powierzchnię pokrywa się specjalną substancją chroniącą przed promieniami UV. Proces ten nie wymaga demontażu części i bez problemu można go wykonać podczas tradycyjnego przeglądu pojazdu. Matowy klosz zatrzymuje do 75% światła, zdecydowanie osłabiając moc oświetlenia, dlatego tak ważne jest jego polerowanie. Kolejną częścią reflektora wymagającą regeneracji jest wewnętrzny odbłyśnik – w starych samochodach wykonany z korodującego metalu, w nowych z łuszczącego się lub matowiejącego tworzywa. Proces regeneracji częściowej lub pełnej reflektorów wykonywany jest w specjalistycznym zakładzie Multiglas. Mariusz Zaręba. Zabrudzenia i zniszczenie wnętrza są rzadsze i wynikają z nieszczelności reflektorów.

Czy regeneracja reflektorów się opłaca?

To kardynalne pytanie zadaje sobie każdy właściciel samochodu stający przed koniecznością podjęcia decyzji – kupić nowy reflektor czy zdecydować się na regenerację. Warto zacząć od tego, że reflektory nie pełnią takiej funkcji, jak hamulce pojazdu, alternatory, przekładnie kierownicze czy turbosprężarki, a chociaż są niezwykle ważne w bezpiecznej jeździe, to nie uczestniczą w pracy mechanicznej pojazdu. Reflektory mają dobrze oświetlać drogę, a wypolerowane szybki czy odnowione odbłyśniki poprawiają ich funkcjonowanie. Wniosek: regeneracja w żaden sposób nie wpływa na osłabienie czy pogorszenie funkcji reflektora, a przyczynia się do lepszego oświetlenia drogi. Za regeneracją przemawia też oczywiście cena, bowiem jeden nowy reflektor do samochodu to koszt rzędu 500-2500 zł, podczas gdy polerowanie można zamówić już za 100-150 zł. Im droższe reflektory, tym bardziej opłacalne jest ich regenerowanie.

Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz