Artykuł sponsorowany

Historia marki Porsche

Historia marki Porsche
Charakterystyczny rys nadwozia oraz detali, potężna moc i niezwykła prędkość – w tak krótkich słowach można opisać auta Porsche. Wozy z logo w kształcie żółtego herbu Stuttgartu stanowią przedmiot marzeń wielu miłośników czterech kółek. Oto historia niemieckiej marki, która od lat jest jednym z liderów na rynku luksusowych aut sportowych.

Porsche – początki

Historia marki Porsche rozpoczyna się w 1931 roku w Stuttgarcie. Właśnie tam zakład zajmujący się projektowaniem i budową samochodów otwiera Ferdynand Porsche, niemiecki inżynier, wieloletni pracownik zakładów samochodów marki Daimler - człowiek, który stworzył słynnego na cały świat „Garbusa”. Pierwszy samochód sygnowany swym nazwiskiem Porsche wyprodukował jednak dopiero kilkanaście lat po rozpoczęciu działalności – na czas wojny jego fabryka została przekształcona w zakład zbrojeniowy, zaopatrujący III Rzeszę.

W 1947 roku syn Porsche, Ferry, zostaje nowy zarządcą zakładu. W 1948 zaprezentowany zostaje pierwszy komercyjny, produkowany seryjnie wóz marki – Porsche 356, produkowany aż do 1965 roku. Swój numer zawdzięcza faktowi, że był on 356 projektem autorstwa Ferdynanda. W 1951 roku model zdobywa pierwsze miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W tym samym roku umiera Ferdynand Porsche. W 1953 roku premierę ma kolejny model Porsche – 550 Spyder

Ćwierćwiecze marki

W ciągu 25 lat istnienia zakład produkcyjny Porsche opuściło równo 10 tysięcy egzemplarzy modelu 356. W tym samym okresie auta marki wygrały przeszło 400 wyścigów. W roku 1963 na rynku debiutuje Porsche 911, jeden z najważniejszych modeli w historii marki, niejako jej symbol. Model przeszedł przez dziesięciolecia wiele modernizacji, jednak zachowany został jego charakterystyczny wygląd – najnowsza, siódma już generacja produkowana jest od 2011 roku. Czyni to z 911 jeden z najstarszych sportowych modeli w historii motoryzacji. Łączna ilość wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła 820 tysięcy.

Kilka lat później pojawiają się kontynuatorzy linii 911 – modele 912 i 914. Drugi z nich potocznie nazywany był Volks-Porsche, gdyż powstał we współpracy z Volkswagenem i nie jest uznawany za prawdziwe Porsche. W 1975 debiutuje model 924 oraz 928 – ten drugi zdobył tytuł Samochodu Roku 1978. W 1996 roku na rynku pojawia się Boxster, drugi z kultowych wozów marki. Jego nazwa stanowi połączenie słów „boxer” i „roadster” – pierwsze z nich oznacza silnik o przeciwległych cylindrach, drugie zaś rodzaj nadwozia zastosowany w projekcie.

Nowy wiek

Przełom stulecia obfituje w nowe modele. Pierwszym z nich był terenowy Cayenne, wypuszczony na rynek w 2002 roku, prace nad nim rozpoczęły się jeszcze w poprzednim wieku. Po nim, w roku 2004 pojawia się Carrera GT. Nowy wiek to również dobra zmiana dla polskich miłośników marki – w 2006 roku w Warszawie zostaje otwarte pierwsze polskie Centrum Porsche. Obecnie produkcja zakładów Porsche obejmuje modele 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Panamera i Macan, który stanowi jeden z najnowszych modeli w dorobku marki.

Nowe modele Porsche znajdziemy w ofercie firmy Prestige, autoryzowanego dealera luksusowych marek takich jak Ferrari, Lamborghini i wiele innych.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz